dc.date.accessioned | 2020-05-27T19:13:57Z | |
dc.date.available | 2020-05-27T19:13:57Z | |
dc.date.created | 2020-01-22T08:02:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Engelsen, Britt Ulstrup . Fremtidens skole: Gjensyn med vitenskapssentrert læreplantenkning?. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019, 103(1), 53-64 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/76352 | |
dc.description.abstract | Et vesentlig stikkord for den læreplanreformen som nå pågår, er dybdelæring. Personer med god faglig kompetanse har fram til våren 2018 diskutert hva som kan regnes som de ulike skolefagenes kjerneelementer – konsentrasjon om dem er en antatt forutsetning for dybdelæring. Ved å legge vekt på dybdelæring og faglige kjerneelementer griper man tilsynelatende tilbake til en tidligere – sannsynligvis «glemt» – fase i pedagogikkens historie: På 1960-tallet hadde den såkalte vitenskapssentrerte læreplantenkningen sentrale talspersoner i USA. Den påvirket også pedagogisk tenkning i Norge. En grundigere analyse viser imidlertid at samtidens norske og 1960-tallets amerikanske tenkning bygger på ulike forståelser av skolefag. | |
dc.language | NB | |
dc.title | Fremtidens skole: Gjensyn med vitenskapssentrert læreplantenkning? | |
dc.type | Journal article | |
dc.creator.author | Engelsen, Britt Ulstrup | |
cristin.unitcode | 185,18,1,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1779643 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Norsk pedagogisk tidsskrift&rft.volume=103&rft.spage=53&rft.date=2019 | |
dc.identifier.jtitle | Norsk pedagogisk tidsskrift | |
dc.identifier.volume | 103 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.identifier.startpage | 53 | |
dc.identifier.endpage | 64 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-01-06 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-79458 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/76352/2/Post%2Bprint-Fremtidens-skole-Britt%2BUlstrup%2BEngelsen.pdf | |
dc.type.version | AcceptedVersion | |