Hide metadata

dc.date.accessioned2020-05-27T19:13:57Z
dc.date.available2020-05-27T19:13:57Z
dc.date.created2020-01-22T08:02:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationEngelsen, Britt Ulstrup . Fremtidens skole: Gjensyn med vitenskapssentrert læreplantenkning?. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019, 103(1), 53-64
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/76352
dc.description.abstractEt vesentlig stikkord for den læreplanreformen som nå pågår, er dybdelæring. Personer med god faglig kompetanse har fram til våren 2018 diskutert hva som kan regnes som de ulike skolefagenes kjerneelementer – konsentrasjon om dem er en antatt forutsetning for dybdelæring. Ved å legge vekt på dybdelæring og faglige kjerneelementer griper man tilsynelatende tilbake til en tidligere – sannsynligvis «glemt» – fase i pedagogikkens historie: På 1960-tallet hadde den såkalte vitenskapssentrerte læreplantenkningen sentrale talspersoner i USA. Den påvirket også pedagogisk tenkning i Norge. En grundigere analyse viser imidlertid at samtidens norske og 1960-tallets amerikanske tenkning bygger på ulike forståelser av skolefag.
dc.languageNB
dc.titleFremtidens skole: Gjensyn med vitenskapssentrert læreplantenkning?
dc.typeJournal article
dc.creator.authorEngelsen, Britt Ulstrup
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1779643
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Norsk pedagogisk tidsskrift&rft.volume=103&rft.spage=53&rft.date=2019
dc.identifier.jtitleNorsk pedagogisk tidsskrift
dc.identifier.volume103
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage53
dc.identifier.endpage64
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-01-06
dc.identifier.urnURN:NBN:no-79458
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0029-2052
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/76352/2/Post%2Bprint-Fremtidens-skole-Britt%2BUlstrup%2BEngelsen.pdf
dc.type.versionAcceptedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata