Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg en litterær samtale mellom fem elever i en niendeklasse, der de diskuterer rap-teksten "Styggen på ryggen". Utgangspunktet for samtalen er elevenes egne opplevelser og reaksjoner i møte med teksten. I masteroppgaven undersøkes hvordan elevenes personlige engasjement kommer til uttrykk i denne samtalen. Formålet med masteroppgaven har vært å frembringe mer kunnskap om hvordan norsklærere kan tilrettelegge for samtaler om litterære tekster, der elevene blir engasjerte og knytter egne erfaringer til faglig kunnskap i norskfaget. I undervisningsopplegget der den litterære samtalen finner sted er det lagt opp til en erfaringsbasert tilnærming til en tekst fra elevenes livsverden og et fokus på elevenes følelser underveis i lesingen. En antakelse som ligger til grunn i denne masteroppgaven er at alle elever kan ha noe å bidra med i litteraturundervisningen om fokuset er på deres reaksjoner i møte med teksten, og at dette kan benyttes som inngang til samtaler omkring temaer tilknyttet et av de nye tverrfaglige temaene "folkehelse og livsmestring". Analysen av elevenes samtale om "Styggen på ryggen" avdekker hvordan de i samtalen presenterer faste, etablerte tolkninger og følelsesmessige reaksjoner, hvordan de fyller ut "tomme plasser" i teksten med temaer knyttet til hvordan det er å være ungdom i dag, og hvordan de kommer med antakelser om andres møte med teksten. Analysen viser også fravær av deling av egne erfaringer i samtalen. Masteroppgaven indikerer at forhåndsbestemte oppfatninger og følelsesmessige reaksjoner kan følge med nyere, kjente tekster, og dette kan innskrenke det potensielle tolkningsmangfoldet som ligger i litterære samtaler. Videre illustrerer masteroppgaven et litteraturfaglig potensiale som ligger i å bruke en ny tekst fra elevers livsverden for å øke engasjementet og forståelse i arbeidet med en eldre tekst fra skolens tekstverden. Denne masteroppgaven bidrar med innsikt i hvordan elever samtaler om litteratur nær elevenes egen ungdomskultur, når fokuset er på elevenes reaksjoner og engasjement i møte med teksten.