Abstract
I forbindelse med. ny EV18 gjennom Vestfold, ble det etter de ordinære registreringer påtruffet et stort huleveisystem (rideveier) ved Hanekleiva, Sande kommune, Vestfold. Huleveiene ville bli berørt av både tunnellinnslaget til den nye EV18 i Hanekleiva og en nyanlagt driftsvei. Huleveianlegget var så stort at en undersøkelse i regi av Oldsaksamlingen var sterkt ønskelig. Statens Vegvesen sa seg villig til å bære omkostningene for en ukes undersøkelse av huleveisystemet. Vi var usikre på hvilket informasjonspotensial hulveisystemet representerte. Dette gjorde at vi brukte flere forskjellige arkeologiske undersøkelsesmetoder. For det første ble hele området undersøkt med metalldetektor. Dernest ble det gravd en bred sjakt på tvers av hulveisystemet. Til slutt ble profilene tegnet og hele området fotografert og oppmålt. Dokumentasjonen av profilen ga lite resultat, metallsøkningen ga et sprikende resultat mens sjakten avdekket en mulig trebroleggring i bunnen av det ene veifaret. Siden det meste av det omfattende hulveisystemet vil forsvinne, var registreringen og oppmålingen en viktig oppgave slik at systemet i alle fall er dokumentert på kartene. Ved kommende undersøkelser av veifar bør det overveies å flateavdekke hele eller deler av de aktuene områdene.