dc.contributor.author | Bratting, Karianne Berg | |
dc.date.accessioned | 2020-03-09T23:47:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Bratting, Karianne Berg. Matematisk språk og flerspråklighet. Master thesis, University of Oslo, 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/73841 | |
dc.description.abstract | Det matematiske språket har stor betydning for elevers læring av matematikk. Alle elever må lære å bruke det matematiske språket på meningsfulle måter, for eksempel ved å uttrykke matematisk tenkning og i dialog med medelever og lærer. Matematikkundervisningen i Norge i dag foregår i klasserom med et økende språklig og kulturelt mangfold. Det er viktig for flerspråklige elevers læringsmuligheter at lærere har kompetanse i å møte dette mangfoldet. I denne matematikkdidaktiske oppgaven studerer jeg hva som kjennetegner undervisningen og opplevelsene en lærer knytter til å utvikle flerspråklige elevers matematiske språk. For å svare på problemstillingen tar jeg utgangspunkt i to forskningsspørsmål: (1) Hvilke observerbare og omtalte praksiser bruker læreren i matematikkundervisningen for å utvikle flerspråklige elevers matematiske språk? og (2) Hvilke refleksjoner knytter læreren til disse praksisene og det å skulle utvikle flerspråklige elevers matematiske språk i et klasserom med mangfold? Utvalget består av én matematikklærer. Oppgaven baserer seg på videoobservasjon av tre timer i helklasse, et semistrukturert lærerintervju og et lydopptak av en gruppetime med tre flerspråklige elever. Kombinasjonen av de tre metodene har gitt mulighet til å studere både observerbare og omtalte praksiser, samt refleksjonene læreren knytter til disse. Et hovedfunn er at læreren fokuserer på begrepslæring i tillegg til å legge til rette for at de flerspråklige elevene skal delta muntlig i klasseromdialogen. Han modellerer det matematiske språket han vil utvikle hos elevene. I tillegg legger han til rette for at de flerspråklige elevene skal bruke det matematiske språket når de deltar muntlig. Han ser på matematisk språk som todelt: 1) bestående av vokabular og begreper, og 2) en måte å kommunisere på. Et annet funn er at læreren er i en prosess der han er i ferd med å utvikle flere praksiser som kan gjøre at elevenes flerspråklighet i større grad kan utnyttes som ressurs. For eksempel ved å la flerspråklige elever delta på et hverdagsspråk, og åpne for at elever kan bruke andre språk enn norsk i undervisningen. Et siste funn omhandler lærerens refleksjoner knyttet til likeverd og differensiering, og hvordan han reflekterer rundt egne praksiser i et flerspråklig perspektiv. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | Matematisk språk og flerspråklighet | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2020-03-10T23:46:12Z | |
dc.creator.author | Bratting, Karianne Berg | |
dc.date.embargoenddate | 3020-01-14 | |
dc.rights.terms | KLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-77004 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.rights.accessrights | closedaccess | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/73841/5/thesis.pdf | |