Abstract
Digitalisering har tatt nivået på konvergens i media til et annet nivå de siste årene. Det har tatt oppmerksomheten tilbake på kringkastingsfenomenet. Tradisjonell kringkasting på fjernsyn har blitt introdusert til sosiale medieplattformer som en ny funksjon, og sosial direktesending har blitt brukt til ulike formål. Sosiale medieplattformer, som Twitter, YouTube, Instagram, og spesielt Facebook, har vært de mest benyttede plattformene for å kringkaste ulike typer nyheter og medieinnhold. Denne masteroppgaven er et casestudie av Facebook Live fra et journalistisk perspektiv. Denne forskningsoppgaven viser at bruken av Facebook Live ikke har har vært så populær som forventet. Dessverre så er tilgangen på eksisterende arbeid for dette emnet begrenset. Noen av Facebook Live videoene som har blitt benyttet som forskningsmateriale har siden blitt slettet fra Facebook, noe som har gjort analyseprosessen/prosessen utfordrende. Derimot, så finnes det en artikkel som beskriver hvordan journalister/korrespondenter, som jobber i NRK, testet Facebook Live da funksjonen ble tilgjengelig for alle brukere. Denne oppgaven presenterer resultatet av intervjuer med disse journalistene/korrespondentene, og har sammenlignet resultatene for bruken av Facebook Live i dag og for 3 år siden. Dette studiet tar sikte på å fastslå hva som var årsaken til opinionsendringen rundt bruken av Facebook Live kringkasting iløpet av denne perioden. For videre analyse, så har følgende forskningsspørsmål blitt formulert: På hvilken måte er Facebook Live et nyttig tilleggsverktøy for journalister/korrespondenter? Denne oppgaven presenterer hva Facebook Live var i starten, og den tar for seg analysene av/analyserer hvordan hvordan man opplever "liveness" ved tradisjonell kringkasting og ved bruk av facebook live, sammenligningen av ulike tilnærminger i perioden mellom 2016 og 2019. Denne oppgaven inkluderer også vurderinger rundt de etiske utfordringene som kommer med bruken av Facebook Live i journalisme. Analyser av svar/data fra intervju og undersøkelser demonstrerer hvordan Facebook Live tilbyr interessante tilhørigheter og forbindelser med publikum, samtidig som det oppstår fascinerende journalistisk etikk. Facebook Lives fordeler er mer interaktivitet, interaksjon og praktisk. I forbindelse med brukervennlighet, så kan resultatene indikere at dens positive fordeler ikke har vært tilstrekkelig nok til å gjøre det mer populært og utbredt for NRK. I forhold til de etiske utfordringene og tidligere nevnte fordeler, er det totaliteten som skaper den fascinerende problematikken rundt bruken av Facebook Live. På dette grunnlaget så krever disse karakteristikkene en annen tilnærming for de etiske retningslinjene for forskere.