Hide metadata

dc.contributor.authorSkjeie, Hanna Fatland
dc.date.accessioned2020-03-09T23:46:40Z
dc.date.available2020-03-09T23:46:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSkjeie, Hanna Fatland. Myndiggjøring i forhold til rasisme og utenforskap gjennom teater. En kvalitativ studie av Forumteater som undervisningsform i klasserommet.. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/73823
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan bruk av Forumteater i undervisning om fordommer og rasisme kan bidra til elevenes myndiggjøring. Studien tar utgangspunkt i kritisk teoretisering om myndiggjøring, der myndiggjøring kan forstås som en kritisk analyse av, motstand mot og utfordring av eksisterende maktstrukturer. Her inkluderes Wolfgang Klafkis, Paulo Freires og Gert Bietsas tilnærminger til myndiggjøring. Det øvrige teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i teoretisering om rasisme, skolen som arena for utdanning til medborgerskap, anvendt teater, samt Augusto Boals Forumteater. For å undersøke problemstillingen ble et undervisningsopplegg med utgangspunkt i Boals rammer for Forumteater utviklet. I undervisningsopplegget undersøkte elevene erfaringer med rasisme og utarbeidet forumspill om møter med rasisme i hverdagen. Elevene diskuterte tilnærminger til å endre situasjonene som utspilte seg i forumspillene, samt prøvde ut respektive løsningsforslag i rollespillsituasjonen. Undervisningsopplegget ble gjennomført ved en videregående skole på Østlandet. Datamaterialet består av intervjuer mer elever som deltok i undervisningsopplegget, samt supplerende observasjonsnotater og forskerens undervisningsjournal. Sentrale funn er at undervisningsopplegget åpner for elementer ved myndiggjøring gjennom å tilrettelegge for elevdeltakelse, kollektiv samhandling, medvirkning og interesse for fagstoffet. Undervisningsopplegget bidrar imidlertid ikke til kunnskap om eller motstand mot rasistiske maktstrukturer. I lys av det teoretiske rammeverket foreslås at dette kan være relatert til undervisningsoppleggets oppbygning, elevenes rasismeforståelse, samt forskerens utførelse av jokerrollen. Ut ifra funnene foreslås at for bedre å tilrettelegge for myndiggjøring ved bruk av Forumteater i undervisning om fordommer og rasisme bør læreren være tydelig i sin veiledning av elevene i analysen mellom det erfaringsnære og de overordnede maktstrukturer. Det foreslås videre at elevenes analyse vil bedre tilrettelegges for dersom elevene i forkant introduseres for kritiske perspektiver på rasisme.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleMyndiggjøring i forhold til rasisme og utenforskap gjennom teater. En kvalitativ studie av Forumteater som undervisningsform i klasserommet.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-03-10T23:45:43Z
dc.creator.authorSkjeie, Hanna Fatland
dc.identifier.urnURN:NBN:no-76998
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/73823/1/Masteroppgave_Hanna_Fatland_Skjeie.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata