dc.contributor.author | Chaudhry, Qurat-Ul-Ain | |
dc.date.accessioned | 2020-03-09T23:46:13Z | |
dc.date.available | 2020-03-09T23:46:13Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Chaudhry, Qurat-Ul-Ain. Grammatikk og flerspråklighet. Master thesis, University of Oslo, 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/73811 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven tar for seg hvordan lærere ved videregående skoler med et høyt antall minoritetsspråklige studenter vurderer grammatikkundervisning, og i hvilke sammenhenger de underviser i grammatikk. Forskningsspørsmålene som jeg har prøvd å finne svar på i denne oppgaven er: 1. Hvordan definerer disse lærerne begrepene grammatikk og flerspråklighet? 2. Hva ligger til grunn når disse lærerne planlegger sin undervisning? 3. I hvilken grad bruker de grammatikk i sin undervisning, og i samsvar med hvilke temaer? 4. Hvordan legitimeres undervisning i grammatikk for de flerspråklige elevene? 5. I hvilken grad opplever lærerne grammatikkundervisningen som betydningsfull? Utvalget i oppgaven består av tre dybdeintervjuer av lærere som underviser ved videregående skoler rundt om i Oslo. Mine hovedfunn i denne oppgaven kan oppsummeres slik: Lærere mener at grammatikkundervisning er viktig, og de har sett forbedringer i språket hos flerspråklige elever etter å ha hatt undervisning i emnet, men til tross for dette så blir grammatikk nedprioritert. Dette blir begrunnet med at det ikke er nok tid til å gå gjennom alle emnene i norsk, og at andre emner er viktigere Lærere underviser vanligvis i grammatikk i samsvar med sidemålsundervisning eller for å forbedre elevenes skriftlige produksjon Lærere i dag er ikke klare over sine posisjoner som andrespråkslærere, og ikke kun morsmålslærere. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | Grammatikk og flerspråklighet | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2020-03-09T23:46:13Z | |
dc.creator.author | Chaudhry, Qurat-Ul-Ain | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-76977 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/73811/1/Master.pdf | |