Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan norsklærere på videregående arbeider med vurdering av muntlig. Oppgaven tar utgangspunkt i hvordan læreplanen forstår arbeid med muntlig kommunikasjon og muntlige ferdigheter, og hva vurdering i norsk skole handler om. Viktige prøver i skolen kan ha tilbakevirkende effekter på opplæringen, og teori om washback vil derfor bli nærmere undersøkt. Problemstillingen har vært følgende: «Hva vektlegger norsklærere på videregående når de vurderer norsk muntlig?». Følgende relaterte forskningsspørsmål har vært med på å besvare denne problemstillingen: «Hvilke muntlige vurderingssituasjoner legger lærerne opp til?», «Hvilke erfaringer og tanker har lærerne om de muntlige vurderingskriteriene som brukes i opplæringen, og på muntlig eksamen?» og «Hva vektlegges i vurderingen på muntlig eksamen?». Jeg har tilegnet meg kunnskap om problemstillingen gjennom kvalitative forskningsintervjuer med fire norsklærere som jobber på den samme skolen. Resultatene viser at lærerne i all hovedsak har fagsamtaler når de vurderer muntlig i norskfaget. I tillegg har de noen muntlige framføringer. I undervisningen som leder frem til disse vurderingssituasjonene, prioriterer ikke lærerne å undervise i muntlige ferdigheter, men i de fagspesifikke emnene de skal kunne snakke om i fagsamtalen eller presentasjonen. Dette henger sammen med hva de vektlegger i vurderingen: refleksjon rundt fagkunnskap (fagsamtalen) og tydelig presentasjon av tema eller problemstilling (framføring). Dette er også det samme lærerne beskriver at elevene skal kunne gjøre på muntlig eksamen. Andre måter å vurdere muntlig på, for eksempel appeller og dramatiseringer, fremstår som engangstilfeller på Vg1 med formål om å gjøre arbeidet med temaet mer spennende eller interessant. Arbeidet med vurderingskriterier for muntlig, blir ofte nedprioritert og lærerne bruker gjerne vurderingskriterier som de har fått av kollegaer en gang i tiden, eller vurderingskriterier som brukes på muntlig eksamen. Mine funn viser, i likhet med tidligere forskning, at didaktisk arbeid med muntlig har et stort utviklingspotensial. Et funn som derimot skiller seg ut fra hva tidligere forskning har funnet, er fagsamtalen.