Hide metadata

dc.contributor.authorLe, Tinh Thanh
dc.date.accessioned2020-02-21T23:50:21Z
dc.date.available2020-02-21T23:50:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationLe, Tinh Thanh. Teknologi i utdanning. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/73301
dc.description.abstractPå grunn av bekymringer over hvorfor så mange studenter som dropper ut i løpet av et semester, lurer mange i de siste årene på hvordan dette fenomenet har oppstått. Vi på Institutt for informatikk (IFI) lurer på hva årsaken til at det er så stort antall studenter som aldri møter opp til forelesninger. Vi stiller oss spørsmål som «Hvordan studerer disse studentene?», «Hva påvirker studievanen deres?», «Er det forskjellig holdning og motivasjon blant disse studentene?». Vi skal i denne oppgaven fokusere mest på hvordan teknologi er med å påvirke studentenes studievaner. Vi kom frem til at dagens teknologi har en stor faktor for hvordan utdanning i dag gjennomføres. At det finnes datamaskin og internett har åpnet mange muligheter for alle til å studere. Med de tilbudene som universiteter gir, er det snakk om hva slags verktøy som brukes og hvordan studentene tar i bruk disse tilbudene. Det fins i dag nettstudier, fjernundervisning, nettkurs og mange flere alternativer. Flere universiteter legger opp kursopplegget slik at de som studerer på den tradisjonelle måten, har faktisk muligheten til å følge kurset uten å være tilstede til undervisningene. I denne oppgaven skal vi undersøke hvordan studentene studerer her ved Universitetet i Oslo. Ved hjelp av spørreundersøkelsen skal vi prøve å forstå og kartlegge studentenes oppførsel i forhold til utdanning, der mye av deres læring er basert på å bruke teknologiske enheter for å praktisere faget. Videre finne ut i hvilken grad teknologi påvirker studentene. Hoveddelen av oppgaven er basert på denne spørreundersøkelse som ble utført på to kurser ved Universitetet i Oslo. Vi hadde mange forskjellige sammenligninger, blant annet forskjeller mellom kursene, mellom menn og kvinner, og forskjeller mellom de som foretrekker å jobbe alene, i grupper og begge deler. Til slutt ble det satt frem fem hypoteser om studentenes studieoppførsel som vi søker svar på. Vi gjorde en analyse og diskuterte hva disse resultatet mente om dagens situasjon om studentenes studievaner. Videre komme med en konklusjon om det vi antok stemte med resultatet av undersøkelsen.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleTeknologi i utdanningnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-02-22T23:46:29Z
dc.creator.authorLe, Tinh Thanh
dc.identifier.urnURN:NBN:no-76421
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/73301/1/masteroppgave_finale.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata