Hide metadata

dc.contributor.authorBrodin, Anette
dc.date.accessioned2020-02-21T23:47:37Z
dc.date.available2020-02-21T23:47:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBrodin, Anette. Sosiale medier og unges psykiske helse. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/73238
dc.description.abstractDen voldsomme økningen av eksponering og interaksjon på sosiale medier preger i dag konteksten som dagens ungdom vokser opp i. En annen tendens som kommer frem i nasjonale ungdomsundersøkelser er en økende forekomst av norsk ungdom som oppgir at de er «ganske» eller «veldig plaget» av ulike former for psykiske helseplager. Samtidig preges stadig mediebildet av et fokus på bruk av sosiale medier som noe risikofylt og skadelig for ungdom. Denne oppgaven har som formål å undersøke hvilken evidensbasert kunnskap som kan legges til grunn for eventuelle sammenhenger mellom bruk av sosiale medier og psykisk helse. I tillegg rettes oppgavens tematikk mot skolesammenheng og det spesialpedagogiske feltet for å undersøke hvilken betydning kunnskap om sosiale medier og unges psykiske helse har for deres oppgaver og virke, som blant annet består i å fremme god psykisk helse. Dette gjøres gjennom å svare på oppgavens problemstilling som lyder følgende; «Hva forteller evidensbasert kunnskap oss om eksponering og interaksjon på sosiale medier knyttet til unges psykiske helse som kan bidra til målrettet psykisk helsearbeid blant ungdom i den norske skolen?» Framgangsmåten for å svare på oppgavens problemstilling ble å ta for seg metoden systematisk kvalitativ litteraturstudie der et utvalg av forskningsartikler ble analysert. Hovedfunnene fra denne oppgaven viser til både helsefremmende og helsehemmende funn når det kommer til betydningen bruk av sosiale medier har for unges psykiske helse. Funnene ga noe overvekt av negative helsehemmende funn. Oppgaven redegjør for metodiske utfordringer i forskningsartiklene og i selve oppgaven som gjør det utfordrende å trekke klare årsakssammenhenger. Ut ifra øvrige funn og teori er det derimot ingen tvil om at det er et stort behov for videre forskning rundt tematikken. Det samme gjelder behovet og nødvendigheten av at skole, alle som har med ungdom å gjøre, og ungdommen selv, hever sin kompetanse om digital kompetanse, unges medievaner, det sosiale liv på sosiale medier og psykiske helse.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleSosiale medier og unges psykiske helsenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-02-22T23:46:47Z
dc.creator.authorBrodin, Anette
dc.identifier.urnURN:NBN:no-76354
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/73238/1/MASTER.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata