Hide metadata

dc.contributor.authorAas, Yngvild
dc.date.accessioned2020-02-07T23:47:40Z
dc.date.available2020-02-07T23:47:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationAas, Yngvild. Norsk identitetskrise? En kritisk diskursanalyse av norske journalisters dekning av olje-Norge og klima-Norge.. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/72917
dc.description.abstractNorge er et foregangsland i den globale kampen mot klimaendringer og global oppvarming. I alle fall er det slik landet liker å identifisere seg. Samtidig er Norge en av verdens største eksportører av fossile ressurser, noe som også er en bidragsyter i defineringen av landets nasjonale identitet. Tidligere forskning belyser en tendens hvor petroleumsnæringen og staten møter dette spenningsforholdet ved å spille på klimaforkjempernes argumentasjon, og omtale norsk olje som klimavennlig. Formålet med denne masteroppgaven har vært å analysere hvordan norske journalister forholder seg til spenningen mellom olje-Norge og klima-Norge gjennom sin mediedekning, og reflektere rundt hva dette har å si for den norske identitetsutviklingen. Studien har tatt for seg et utvalg på 29 artikler fra åtte av de største norske avisene publisert i løpet av året 2018, og som på en eller annen måte dekker spenningsforholdet mellom klima og olje som faktorer i den norske identiteten. Metoden jeg har brukt for å analysere utvalget er en kritisk diskursanalyse basert på modeller både fra Norman Fairclough og Ruth Wodak. Analysemodellens overordnede rammeverk er inspirert av Faircloughs tredimensjonale modell for kritisk diskursanalyse, mens utformingen av tekstnivået i denne modellen tar inspirasjon fra Wodaks analyse av den diskursive konstruksjonen av nasjonal identitet. Analysen viste at flere av journalistene bygget argumentet på den samme måten som den norske regjeringen og oljesektoren selv, ved å vinkle norsk petroleum som grønn. Denne måten å forholde seg til spenningsforholdet var dominerende. Likevel var det også eksempler på kritisk vinkling av denne spenningen i utvalget, og som gjennom dette også belyste problematiske sider ved både å identifisere seg som en oljestat og en klimastat samtidig.nob
dc.description.abstractNorway is a pioneer within the fight against climate change and global warming. That is at least how the country likes to identify. At the same time, Norway is one of the world’s largest exporters of fossil resources, which is a contributor in defining the country’s national identity. Previous research shows a tendency in which the petroleum industry and the state meet this tension by bringing up the climate advocates’ argumentation and refer to Norwegian oil as climate friendly. The purpose of this master's thesis has been to analyse how Norwegian journalists relate to the tension between oil-Norway and climate-Norway through their media coverage and reflect on what this has to say for Norwegian identity development. The study has covered a selection of 29 articles from eight of the largest Norwegian newspapers published during the year 2018, and which in some way cover the tension between climate and oil as factors in the Norwegian identity. The method I have used to analyse the sample is a critical discourse analysis based on models from both Norman Fairclough and Ruth Wodak. The analysis model’s overall framework is inspired by Fairclough's three-dimensional model of critical discourse analysis, while the design of the textual level in this model is inspired by Wodak's analysis of the discursive construction of national identity. The analysis showed that several of the journalists built the argument in the same way as the Norwegian government and the oil sector itself, by angling Norwegian petroleum as green. This way of dealing with the tension was dominant. Nevertheless, there were also examples of critical angling of this tension in the sample, which through this also illuminated problematic sides by identifying themselves as an oil state and a climate state at the same time.eng
dc.language.isonob
dc.subjectoljekommunikasjon
dc.subjectJournalistikk
dc.subjectkritisk diskursanalyse
dc.subjectklimakommunikasjon
dc.subjectidentitet
dc.titleNorsk identitetskrise? En kritisk diskursanalyse av norske journalisters dekning av olje-Norge og klima-Norge.nob
dc.title.alternativeNorwegian identity crisis? A critical discourse analysis of norwegian journalists' coverage of oil-Norway and climate-Norge.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-02-08T23:45:45Z
dc.creator.authorAas, Yngvild
dc.identifier.urnURN:NBN:no-76018
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72917/1/Yngvild-Aas-Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata