Hide metadata

dc.contributor.authorPersson, Silje Treimo
dc.date.accessioned2020-02-07T23:47:23Z
dc.date.available2020-02-07T23:47:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPersson, Silje Treimo. Tverrfaglig undervisning: Erfaringer fra to skoler. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/72911
dc.description.abstractDenne studien tar for seg hvilke erfaringer to svært ulike ungdomsskoler i Norge har gjort seg med tverrfaglig undervisning. Tverrfaglig undervisning er etter utarbeidelsen av ny overordnet del av læreplanen igjen i fokus i skolenorge og studien tar sikte på å kunne bidra til økt innsikt og kunnskap til skoler som nå skal i gang med innføring av tverrfaglig undervisning. De to skolene i studien har begge jobbet tverrfaglig over lengre tid og arbeidet er satt i system. Systemene de har utviklet er svært ulike og viser ulike muligheter for organisering av tverrfaglighet. Gjennom analyse av kvalitative forskningsintervjuer har jeg avdekket bakgrunnen for hvorfor skolene startet med tverrfaglig undervisning. Det kommer fram hvilket utgangspunkt skolene hadde da de startet med arbeidet og hvordan de jobbet med tverrfaglig undervisning som skoleutvikling. Studien avdekker også, gjennom analysen av intervjuene, fem mulige suksesskriterier for å lykkes med tverrfaglig undervisning i ungdomsskolen. De fem faktorene er en kollektiv og vedvarende utviklingsprosess, en involvert og deltagende ledelse, høy grad av tillit i skolen, klima for samarbeid og forvaltning av tid. Det overordnede, analytiske perspektivet i studien er organisasjonskultur, ettersom intervjumaterialet indikerte at det er innenfor dette perspektivet mulighetene for å påvirke graden av suksess med utviklingsarbeid og tverrfaglig undervisning som metode ligger.nob
dc.language.isonob
dc.subjecttverrfaglig undervisning
dc.subjectutdanniningsledelse
dc.subjectskoleutvikling
dc.subjectorganisasjonskultur
dc.titleTverrfaglig undervisning: Erfaringer fra to skolernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-02-08T23:45:58Z
dc.creator.authorPersson, Silje Treimo
dc.identifier.urnURN:NBN:no-75989
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72911/1/stp-tverrfaglig-undervising-ved-to-skoler.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata