Hide metadata

dc.contributor.authorFrydenlund, Kristine
dc.date.accessioned2020-02-07T23:46:50Z
dc.date.available2020-02-07T23:46:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationFrydenlund, Kristine. Lærerarbeid og ledelse fra et lærerperspektiv. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/72900
dc.description.abstractDet lærere kan og det lærere gjør har betydning for elevenes læringsutbytte. Ut fra et slikt perspektiv blir det å fokusere på lærerarbeid viktig. Et sentralt spørsmål knyttet til dette er hva lærerarbeid er og hvordan lærerne opplever å bli ledet i arbeidet sitt, i et yrke som tradisjonelt har vært preget av autonomi. Hvordan ledelse og styring oppleves kan ha innvirkning på hvor stor reell betydning det får for lærernes utøvelse av arbeidet. I denne studien tar jeg for meg hva lærere selv oppfatter er sentrale trekk ved arbeidet sitt og hvilke erfaringer de har med å bli ledet i arbeidet. Jeg belyser hva de opplever er kjernevirksomhet, hva de tenker om muligheten til å selv bestemme hvordan de skal utføre jobben sin og hvordan de opplever andres involvering i deres arbeid. For å undersøke temaet har jeg gjennom et kvalitativt forskningsdesign intervjuet seks lærere som jobber på ungdomstrinnet. Studien finner at lærerne opplever lærerarbeidet som komplekst, ved at det inneholder mange ulike elementer. Det kan for eksempel dreie seg om møter med barnevernstjenesten og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), vurdering av elevarbeider, utarbeidelse av halvtårsvurderinger, gjennomføring av nasjonale prøver og samarbeid med kollegaer. Studien finner at lærerne oppfatter planlegging og gjennomføring av undervisning som sin kjernevirksomhet, og til en viss grad det å jobbe med å etablere gode relasjoner til elevene. Videre finner studien at lærerne mener en av skoleledelsens primæroppgaver er å følge opp undervisningspraksisen deres. Samtidig forekommer denne oppfølgingen ifølge lærerne i liten grad. Den begrensende ledelsesinvolveringen opplever lærerne som positivt, gjennom å knytte det til metodefrihet og autonomi. Lærerne opplever at oppgaver og føringer som kommer fra nivåer over skoleledelsen kan gå på bekostning av, og stå delvis i veien for, utøvelse av kjernevirksomheten. Dette kan særlig knyttes til en opplevelse av å ha for mange oppgaver og for lite tid.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleLærerarbeid og ledelse fra et lærerperspektivnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-02-08T23:46:06Z
dc.creator.authorFrydenlund, Kristine
dc.identifier.urnURN:NBN:no-76029
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72900/1/Masteroppgave-Frydenlund.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata