Hide metadata

dc.contributor.authorSkjerpe, Olav
dc.date.accessioned2020-02-07T23:46:02Z
dc.date.available2020-02-07T23:46:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSkjerpe, Olav. Synlig ledelse - en casestudie av relasjonen og samhandlingen mellom leder og lærere i en nettskole. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/72884
dc.description.abstractDenne casestudien handler om hvordan digital teknologi kan endre ledelsespraksiser og skape nye former å lede en skole på, når leder og lærere for det meste samhandler over nett. Jeg studerer en norsk nettskole og problemstillingen i studien handler om kjennetegn ved relasjonen og samhandlingen mellom leder og lærere. Jeg gjør en dokumentanalyse av nasjonale styringsdokumenter og bruker kvalitativ spørreundersøkelse som metodisk tilnærming for innsamling av empiri. Jeg ser skoleledelse i et relasjonelt perspektiv, som en sosial praksis som innebærer samhandling mellom leder og lærere. I oppgaven knytter jeg meg til et utgangspunkt om skandinavisk institusjonalisme, med en hypotese om skoler forstått som å ha en særegen organisasjonslogikk, som kan betegnes som løst koblet system. Denne hypotesen blir imidlertid avkreftet i denne casen. Rektor fremstår ikke som lite synlig, som er et av kjennetegnene ved «den skandinaviske ledelsesmodellen», men fremstår derimot som mer synlig enn hypotesen skulle tilsi. Hovedfokus i oppgaven er på å lede lærernes læring og utvikling gjennom deling og refleksjon som en viktig ledelsespraksis, og jeg fremhever å bygge og vedlikeholde tillitsrelasjoner som en viktig ledelsesferdighet. Analysen viser at kommunikasjon og tilbakemelding mellom rektor, teamledere og lærere skjer gjennom mange digitale kanaler. Det kan se ut til at det foregår mer kommunikasjon og tilbakemelding enn vanlig i skolen. Denne casestudien antyder at når kommunikasjonen må foregå gjennom digitale kanaler blir den ekstra fokusert på som et verktøy for ledelse. Det er i hovedsak chattefunksjonen i Skype som brukes til deling og refleksjon over pedagogisk praksis. Deling og refleksjon gjennom digitale kanaler er fleksibelt og asynkront. Vi ser at skolen bruker Skype aktivt for å kunne utnytte muligheter som ligger i kanalen for å synliggjøre fysikalitet og kroppslige aspekter inn i kommunikasjonen mellom rektor, teamleder og lærere. For rektor er det ikke først og fremst snakking som gjør arbeidet, men skriving. Skrivingen synliggjør arbeidet, fordi det er gjennom skrivingen at rektor viser hva vedkommende gjør og hvem vedkommende er som leder. Jeg finner at det er mye fokus på pedagogiske spørsmål og utvikling i skolen. At dette skjer gjennom digitale kanaler ser ikke ut til å ha en negativ konsekvens på muligheten til å holde fokus på pedagogisk arbeid. Den norske nettskolen kan vise noe om hva digitalisering kan ha å si for ledelse og hvordan fremtidens digitale skole kan komme til å se ut. Det fremkommer tydelig at ledelse av skolen er noe flere kan gjøre sammen. Denne oppgaven forteller noe om hva synlig ledelse i skolen kan være.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleSynlig ledelse - en casestudie av relasjonen og samhandlingen mellom leder og lærere i en nettskolenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-02-07T23:46:01Z
dc.creator.authorSkjerpe, Olav
dc.identifier.urnURN:NBN:no-76012
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72884/5/Masteroppgave-i-utdanningsledelse--kandidat-28.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata