dc.date.accessioned | 2020-01-11T21:18:24Z | |
dc.date.available | 2020-01-11T21:18:24Z | |
dc.date.created | 2018-10-17T14:03:24Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Solbrekke, Tone Dyrdal Fremstad, Ester . Universitets- og høgskolepedagogers profesjonelle ansvar. UNIPED. 2018, 41(3), 229-245 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/72130 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen belyser og diskuterer universitets- og høgskolepedagogers (UH-pedagogers) profesjonelle ansvar i en tid der deres ansvarsområder utvides. I økende grad forventer både politikere og ledelse at UH-pedagoger bidrar til å styrke utdanningskvaliteten ikke bare skal ved å kurse og veilede undervisere, men også ved å være institusjonsledelsens støttespillere i forbindelse med implementering av politisk initierte føringer. Som utgangspunkt anvender vi et teoretisk rammeverk basert på det normative grunnlag for profesjoner, og viser analogien til UH-pedagogers ansvar. Videre presenterer vi en distinksjon mellom to ulike logikker som ligger til grunn for hhv. faglig og moralsk ansvar i profesjonsstyring og den regnskapsplikt som har fått økende dominans innenfor siste års offentlige styring i høyere utdanning. Vi viser hvordan tilstedeværelsen av begge logikker skaper spenninger og nye ansvarsrelasjoner og oppgaver for UH-pedagoger, samt at det å opptre profesjonelt ansvarlig i dag innebærer å fremforhandle legitime kompromisser i spenningen mellom de ulike logikkene – og å kunne handle i overensstemmelse med disse. Sentrale spenninger illustreres med universitetspedagogers beskrivelser av sitt arbeid. Avslutningsvis argumenterer vi for at det å komme frem til legitime kompromisser ikke er et individuelt, men et kollektivt ansvar og må fremforhandles av UH-pedagoger i fellesskap. | en_US |
dc.language | NB | |
dc.publisher | Universitets- og høgskolerådet | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.title | Universitets- og høgskolepedagogers profesjonelle ansvar | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.creator.author | Solbrekke, Tone Dyrdal | |
dc.creator.author | Fremstad, Ester | |
cristin.unitcode | 185,18,1,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1621100 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=41&rft.spage=229&rft.date=2018 | |
dc.identifier.jtitle | UNIPED | |
dc.identifier.volume | 41 | |
dc.identifier.issue | 3 | |
dc.identifier.startpage | 229 | |
dc.identifier.endpage | 245 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-05 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-75234 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72130/1/universitets-_og_hoegskolepedagogers_profesjonelle_ansvar__.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
cristin.articleid | 5 | |