Hide metadata

dc.date.accessioned2020-01-11T21:18:24Z
dc.date.available2020-01-11T21:18:24Z
dc.date.created2018-10-17T14:03:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationSolbrekke, Tone Dyrdal Fremstad, Ester . Universitets- og høgskolepedagogers profesjonelle ansvar. UNIPED. 2018, 41(3), 229-245
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/72130
dc.description.abstractDenne artikkelen belyser og diskuterer universitets- og høgskolepedagogers (UH-pedagogers) profesjonelle ansvar i en tid der deres ansvarsområder utvides. I økende grad forventer både politikere og ledelse at UH-pedagoger bidrar til å styrke utdanningskvaliteten ikke bare skal ved å kurse og veilede undervisere, men også ved å være institusjonsledelsens støttespillere i forbindelse med implementering av politisk initierte føringer. Som utgangspunkt anvender vi et teoretisk rammeverk basert på det normative grunnlag for profesjoner, og viser analogien til UH-pedagogers ansvar. Videre presenterer vi en distinksjon mellom to ulike logikker som ligger til grunn for hhv. faglig og moralsk ansvar i profesjonsstyring og den regnskapsplikt som har fått økende dominans innenfor siste års offentlige styring i høyere utdanning. Vi viser hvordan tilstedeværelsen av begge logikker skaper spenninger og nye ansvarsrelasjoner og oppgaver for UH-pedagoger, samt at det å opptre profesjonelt ansvarlig i dag innebærer å fremforhandle legitime kompromisser i spenningen mellom de ulike logikkene – og å kunne handle i overensstemmelse med disse. Sentrale spenninger illustreres med universitetspedagogers beskrivelser av sitt arbeid. Avslutningsvis argumenterer vi for at det å komme frem til legitime kompromisser ikke er et individuelt, men et kollektivt ansvar og må fremforhandles av UH-pedagoger i fellesskap.en_US
dc.languageNB
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådet
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleUniversitets- og høgskolepedagogers profesjonelle ansvaren_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorSolbrekke, Tone Dyrdal
dc.creator.authorFremstad, Ester
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1621100
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=41&rft.spage=229&rft.date=2018
dc.identifier.jtitleUNIPED
dc.identifier.volume41
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage229
dc.identifier.endpage245
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-05
dc.identifier.urnURN:NBN:no-75234
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1893-8981
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72130/1/universitets-_og_hoegskolepedagogers_profesjonelle_ansvar__.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.articleid5


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial 4.0 International