dc.contributor.author | Havstad-Axelsen, Marte Louvinda | |
dc.date.accessioned | 2019-12-08T23:45:45Z | |
dc.date.available | 2019-12-08T23:45:45Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Havstad-Axelsen, Marte Louvinda. Å implementere vurderingskriterier i skriveopplæringen. En kvalitativ studie av bruk av vurderingskriterier i undervisning og vurdering i en norskklasse i en videregående skole.. Master thesis, University of Oslo, 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/71419 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien har vært å undersøke hva som skjer når man implementerer arbeid med vurderingskriterier i skriveopplæringen. Forskning viser at elever er vant til å få utdelt vurderingskriterier når de skal skrive tekster som blir vurdert med karakterer, men at det ikke uten videre betyr at elevene forstår kriteriene, eller hvordan de skal forholde seg til disse mens de er i skriveprosess (Bueie 2015). Fordi elever i henhold til opplæringsloven § 3-1 har rett til å vite hva de blir vurdert etter, og fordi det potensielt kan øke kvaliteten på skrivingen som foregår, har det vært aktuelt å undersøke hva som skjer med elevenes skriveprosess og lærerens undervisning og vurdering når elevene arbeider aktivt med vurderingskriteriene gjennom et skriveforløp. Det andre aspektet som er sentralt i studien, er elevenes rett på vurdering, og sammenhengen mellom arbeid med vurderingskriterier og vurdering for læring vektlegg ble vektlagt i utformingen av undervisningsopplegget. Skriveforløpet som presenteres og analyseres i denne oppgaven er gjennomført i en klasse på 3.trinn i videregående skole, og er utarbeidet av deres norsklærer i samarbeid med meg. Datamaterialet består av klasseromsobservasjon, tekstmateriale, spørreundersøkelser og intervjuer. Funnene viser at arbeid med vurderingskriterier fører til at elevene får økt forståelse for innholdet i vurderingskriteriene og gir elevene strategier til å forholde seg mer aktivt til kriteriene. Videre finner jeg at læreren opplevde å få større tilgang til informasjon om elevenes læring og at elevene opplevde en økt forekomst av vurdering for læring gjennom skriveprosessen. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | norskundervisning | |
dc.subject | vurdering for læring | |
dc.subject | prosessorientert skriving | |
dc.subject | vurdering av skriving. | |
dc.subject | vurderingskriterier | |
dc.subject | norskfaget | |
dc.subject | Skriveopplæring | |
dc.title | Å implementere vurderingskriterier i skriveopplæringen. En kvalitativ studie av bruk av vurderingskriterier i undervisning og vurdering i en norskklasse i en videregående skole. | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2019-12-08T23:45:45Z | |
dc.creator.author | Havstad-Axelsen, Marte Louvinda | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-74546 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/71419/1/Masteroppgave-Marte-Louvinda-Havstad-Axelsen.pdf | |