dc.date.accessioned | 2019-12-06T20:07:13Z | |
dc.date.available | 2019-12-06T20:07:13Z | |
dc.date.created | 2019-01-10T13:27:45Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Karlsen, Jannicke Røe-Indregård, Hanne Wold, Astri Heen Lykkenborg, Marta Hagtvet, Bente Eriksen . Initiativ og responsmønstre i boklesingsdialoger mellom barnehagelærer og barn med minoritetsspråklig bakgrunn.. NOA. Norsk som andrespråk. 2018, 1-2, 66-92 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/71298 | |
dc.description.abstract | I denne studien undersøker vi dynamikken i dialoger mellom barne–hagelærer og barn med minoritetsspråklig bakgrunn i to boklesingssituasjoner. Vi ser på hvordan barnehagelæreren inviterer barnet med i dialogen, og hvordan barnet svarer. Åtte samspill med barnehagelærer og barn ble videofilmet mens de sammen leste i to bøker. Dialogene ble analyserte i to faser: Først brukte vi Initiativ – Responsanalyser (IR). Med grunnlag i det registrerte initiativ-responsmønsteret gjorde vi deretter mer dyptgående analyser av utvalgte dialogiske fenomen, som hvordan den voksne inviterer barnet med i dialogen, og hvordan barnet svarer på ulike typer spørsmål. Resultatene viste at barna var svært passive og barne–hagelærerne relativt aktive i dialogene. En betydelig del av samtalebidragene fra barnehagelærerne bestod av lukkede spørsmål, mens barnas bidrag hovedsakelig var korte verbale eller non-verbale svar. I et språklæringsperspektiv er det viktig at barn som lærer et andrespråk, får erfaringer med både å forstå og å produsere språk. Resultatene fra den foreliggende studien kan indikere at barn med minoritetsspråklig bakgrunn i norske barnehager kan få begrensede erfaringer med selv å bruke andrespråket. | |
dc.language | NB | |
dc.publisher | Novus | |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | |
dc.title | Initiativ og responsmønstre i boklesingsdialoger mellom barnehagelærer og barn med minoritetsspråklig bakgrunn. | |
dc.type | Journal article | |
dc.creator.author | Karlsen, Jannicke | |
dc.creator.author | Røe-Indregård, Hanne | |
dc.creator.author | Wold, Astri Heen | |
dc.creator.author | Lykkenborg, Marta | |
dc.creator.author | Hagtvet, Bente Eriksen | |
cristin.unitcode | 185,18,3,0 | |
cristin.unitname | Institutt for spesialpedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1654140 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA. Norsk som andrespråk&rft.volume=1-2&rft.spage=66&rft.date=2018 | |
dc.identifier.jtitle | NOA. Norsk som andrespråk | |
dc.identifier.volume | 1-2 | |
dc.identifier.startpage | 66 | |
dc.identifier.endpage | 92 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-74381 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 0801-3284 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/71298/2/Initiativ%2Bog%2Bresponsm%25C3%25B8nstre.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |