Hide metadata

dc.date.accessioned2019-12-06T20:07:13Z
dc.date.available2019-12-06T20:07:13Z
dc.date.created2019-01-10T13:27:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationKarlsen, Jannicke Røe-Indregård, Hanne Wold, Astri Heen Lykkenborg, Marta Hagtvet, Bente Eriksen . Initiativ og responsmønstre i boklesingsdialoger mellom barnehagelærer og barn med minoritetsspråklig bakgrunn.. NOA. Norsk som andrespråk. 2018, 1-2, 66-92
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/71298
dc.description.abstractI denne studien undersøker vi dynamikken i dialoger mellom barne–hagelærer og barn med minoritetsspråklig bakgrunn i to boklesingssituasjoner. Vi ser på hvordan barnehagelæreren inviterer barnet med i dialogen, og hvordan barnet svarer. Åtte samspill med barnehagelærer og barn ble videofilmet mens de sammen leste i to bøker. Dialogene ble analyserte i to faser: Først brukte vi Initiativ – Responsanalyser (IR). Med grunnlag i det registrerte initiativ-responsmønsteret gjorde vi deretter mer dyptgående analyser av utvalgte dialogiske fenomen, som hvordan den voksne inviterer barnet med i dialogen, og hvordan barnet svarer på ulike typer spørsmål. Resultatene viste at barna var svært passive og barne–hagelærerne relativt aktive i dialogene. En betydelig del av samtalebidragene fra barnehagelærerne bestod av lukkede spørsmål, mens barnas bidrag hovedsakelig var korte verbale eller non-verbale svar. I et språklæringsperspektiv er det viktig at barn som lærer et andrespråk, får erfaringer med både å forstå og å produsere språk. Resultatene fra den foreliggende studien kan indikere at barn med minoritetsspråklig bakgrunn i norske barnehager kan få begrensede erfaringer med selv å bruke andrespråket.
dc.languageNB
dc.publisherNovus
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleInitiativ og responsmønstre i boklesingsdialoger mellom barnehagelærer og barn med minoritetsspråklig bakgrunn.
dc.typeJournal article
dc.creator.authorKarlsen, Jannicke
dc.creator.authorRøe-Indregård, Hanne
dc.creator.authorWold, Astri Heen
dc.creator.authorLykkenborg, Marta
dc.creator.authorHagtvet, Bente Eriksen
cristin.unitcode185,18,3,0
cristin.unitnameInstitutt for spesialpedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1654140
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA. Norsk som andrespråk&rft.volume=1-2&rft.spage=66&rft.date=2018
dc.identifier.jtitleNOA. Norsk som andrespråk
dc.identifier.volume1-2
dc.identifier.startpage66
dc.identifier.endpage92
dc.identifier.urnURN:NBN:no-74381
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0801-3284
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/71298/2/Initiativ%2Bog%2Bresponsm%25C3%25B8nstre.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-ShareAlike 4.0 International
This item's license is: Attribution-ShareAlike 4.0 International