Hide metadata

dc.date.accessioned2019-12-05T20:47:33Z
dc.date.available2019-12-05T20:47:33Z
dc.date.created2018-10-02T11:54:51Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationHegna, Kristinn Ødegård, Guro Seland, Idunn . Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse. Tidsskrift for ungdomsforskning. 2018, 18(1), 7-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/71246
dc.description.abstractDette temanummeret i Tidsskrift for ungdomsforskning om ungdoms læring, sosialisering, mobilisering og deltakelse i demokratiet er skrevet i en tid med sterke ungdomsstemmer, antidemokratiske strømninger, og bekymringer for demokratiets forvitring. Artiklene i dette temanummeret bygger på data fra ICCS 2016 (International Civic and Citizenship Education Study), gjennomført blant skoleelever mellom 14 og 15 år. I denne artikkelen beskrives hva vi legger i begrepene citizenship og citizenship education, og viktige perspektiver og resultater fra artiklene oppsummeres. Hvilken betydning har kunnskap om demokrati og hva er viktige sosialiseringsprosesser for et aktivt medborgerskap blant unge? Et sentralt utgangspunkt for artiklene er at utdanning til medborgerskap og demokratisk forståelse ikke kan begrense seg til kvalifisering, men at et mer praksisorientert syn på medborgerskap må ligge til grunn. Studien bidrar til kunnskap om medborger-sosialiserende prosesser som finner sted både i og utenfor skolen. Disse kan bidra til danningen av en annen type medborgerskapsrolle, og gir ungdom mulighet til å utøve medborgerskap i praksis før de når myndighetsalder og får stemmerett.
dc.description.abstractUngt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse
dc.description.abstractYoung citizenship. Knowledge, mobilisation and participation
dc.languageNB
dc.publisherNorsk institutt for forskning om oppvekst, velferd
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleUngt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse
dc.title.alternativeENEngelskEnglishYoung citizenship. Knowledge, mobilisation and participation
dc.typeJournal article
dc.creator.authorHegna, Kristinn
dc.creator.authorØdegård, Guro
dc.creator.authorSeland, Idunn
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1617125
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Tidsskrift for ungdomsforskning&rft.volume=18&rft.spage=7&rft.date=2018
dc.identifier.jtitleTidsskrift for ungdomsforskning
dc.identifier.volume18
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage7
dc.identifier.endpage27
dc.identifier.urnURN:NBN:no-74312
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1894-1036
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/71246/2/Hegna%2B%25C3%2598deg%25C3%25A5rd%2BSeland%2B2018%2BTfU-1-2018-Artikkel-Ungt-medborgerskap.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International