Hide metadata

dc.contributor.authorAndersen, Anja Gram
dc.date.accessioned2019-11-21T23:45:55Z
dc.date.available2019-11-21T23:45:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationAndersen, Anja Gram. Utviklingen av nonverbale evner og vokabular hos barn med utviklingshemming - En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom nonverbale evner og breddevokabular hos deltakere i DSL+-prosjektet. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70948
dc.description.abstractDenne oppgaven er skrevet i tilknytning til forskningsprosjektet DSL+II pilot, og har som formål å undersøke sammenhengen mellom utviklingen av vokabular og nonverbale evner hos barn med utviklingshemming. Denne sammenhengen er allerede kartlagt for barn som følger typisk utvikling, og det synes å være uenighet om hvorvidt den også er tilstede blant barn med utviklingshemming. Problemstillingen og de tilhørende forskningsspørsmålene er utformet for å belyse sammenhengen mellom utviklingen av nonverbale evner og vokabular, samt om disse evnene utvikles ulikt blant barn med Downs syndrom og barn med utviklingshemming av andre etiologier. Oppgaven følger et kvantitativt, ikke-eksperimentelt design med data fra ett enkelt måletidspunkt. Utvalget utgjør 23 barn som alle er diagnostisert med utviklingshemming, som alle er skolestartere høsten 2018 eller høsten 2019. Dataen som er benyttet er hentet inn som en del av en mer omfattende språkkartlegging gjennomført i forbindelse med DSL+II pilot, og det blir benyttet data fra følgende tre tester; (1) Terningmønster og (2) Bildebenevning, begge deltester fra testbatteriet WPPSI III, og (3) BPVS II, som i seg selv utgjør en fullstendig test. Samlet sett skal dataen gi mål på nonverbale evner, samt ekspressivt og reseptivt vokabular. Resultatene blir presentert ved hjelp av deskriptiv statistikk og korrelasjonsanalyser. Hovedresultatene viser at det ikke sees noen signifikante korrelasjoner mellom nonverbale evner og de to målene for vokabular. For gruppen barn med Downs syndrom sees en sammenheng mellom utviklingen av ekspressivt og reseptivt vokabular. Oppgavens begrensinger er i all hovedsak knyttet til utvalgets størrelse og heterogenitet, samt den mulige påvirkningen fra ikke-målte tredjevariabler.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleUtviklingen av nonverbale evner og vokabular hos barn med utviklingshemming - En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom nonverbale evner og breddevokabular hos deltakere i DSL+-prosjektetnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-11-21T23:45:55Z
dc.creator.authorAndersen, Anja Gram
dc.identifier.urnURN:NBN:no-74069
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70948/1/Masteroppgave-Anja-Gram-Andersen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata