dc.contributor.author | Lorentzen, Martine Eva | |
dc.date.accessioned | 2019-09-26T23:46:05Z | |
dc.date.available | 2019-09-26T23:46:05Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Lorentzen, Martine Eva. Om karakterers betydning i et individualistisk samfunn - 10. klassingers opplevelser av å få karakterer. Master thesis, University of Oslo, 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/70546 | |
dc.description.abstract | Denne masterstudien tar utgangspunkt i 10. klassingers opplevelser av å få karakterer. Studien ses i relasjon til fenomenet Generasjon Prestasjon, en pågående samfunnsdiskurs der den utbredte oppfatningen er at ungdom utsettes for press om å være flink på alle arenaer. Dette kan skyldes en økende individualistisk ansvarliggjøring i samfunnet. Skolekarakterer kan i mange tilfeller være en kime til et slikt press. Studiens problemstilling er: Hva kjennetegner 10. klassingers opplevelser av å få karakterer? For å svare på dette spørsmålet, tas det utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: 1) Hva slags erfaringer har 10. klassingene med å få karakterer? 2) Føler 10. klassingene et prestasjonspress? og 3) Hvordan kan karakterer virke inn på 10. klassingenes identitetskonstruksjon? Datamaterialet består av seks gruppeintervjuer med 10. klassinger fra to forskjellige ungdomsskoler i Oslo. Elevene forteller at de liker å få karakterer, og synes at det er en oversiktlig og konkret vurdering av deres prestasjoner. På samme tid kan karakterene også fjerne fokuset vekk fra læring, ved at 10. klassingene i en større grad føler at de motiveres av karakterer. Karakterer kan også generere et press for elevene, som hovedsakelig kommer fra tre kilder: dem selv, foreldrene deres og inntaksprosessen til videregående skoler i Oslo. Elevene avkrefter at karakterer påvirker deres identitetskonstruksjon. På samme tid forteller 10. klassingene at en elev kan oppfattes lat og likegyldig når det gjelder skolen, hvis eleven får karakterer som anses som dårlige. Elevene attribuerer for det meste innsats som årsaken til at de får gode karakterer. Det innebærer at de til tider kan iverksette mestringsmekanismer dersom de får karakterer de anser som dårlige. Studien er relevant for samfunnsfagdidaktikken, ved at den ses i lys av Fagfornyelsen, den nye læreplanreformen som innføres i 2020. Fokuset ligger på det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring, og kjerneelementene som omhandler identitet i samfunnsfag og samfunnskunnskap. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | individualisme | |
dc.subject | karakterer | |
dc.subject | attribusjon | |
dc.subject | generasjon prestasjon | |
dc.subject | motivasjon | |
dc.subject | mestringsmekanismer | |
dc.subject | mestringsforventninger | |
dc.subject | identitet | |
dc.title | Om karakterers betydning i et individualistisk samfunn - 10. klassingers opplevelser av å få karakterer | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2019-09-26T23:46:04Z | |
dc.creator.author | Lorentzen, Martine Eva | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-73696 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70546/1/Om-karakterers-betydning-i-et-individualistisk-samfunn.pdf | |