Hide metadata

dc.contributor.authorFusdahl, Jørgen Andreas Bråten
dc.date.accessioned2019-09-23T23:46:25Z
dc.date.available2019-09-23T23:46:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationFusdahl, Jørgen Andreas Bråten. «Å snakke er jo det jeg tenker på med norsk muntlig» - En undersøkelse av elevers oppfattelse av muntlig kompetanse og lærerens vurderingspraksis av muntlige fremføringer i norsk. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70486
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er elevers oppfattelse av begrepet muntlig kompetanse og deres opplevelse av lærerens vurderingspraksis av muntlige fremføringer i norsk. Oppgavens problemstilling er «Hva oppfatter elever på 9.trinn som vurderingsgrunnlaget for muntlige fremføringer i norsk, og i hvilken grad oppfatter de lærerens respons som nyttig?» Jeg har hatt en kvalitativ tilnærming til prosjektet. Jeg gjennomførte tre semi- strukturerte gruppeintervjuer på tre forskjellige 9. klasser på Østlandet med til sammen åtte elever. For å utforske problemstillingen forholdt jeg meg til følgende tre forskningsspørsmål: 1. Hva legger elever på 9. trinn i begrepet muntlig kompetanse og hvilke muntlige vurderingssituasjoner har elevene erfaringer med? 2. Hva slags vurderingsområder oppfatter elever at læreren er opptatt av i vurderingen av muntlige fremføringer i norsk? 3. I hvilken grad oppfatter elevene lærernes respons på muntlige fremføringer i norsk som nyttig? Analysen av intervjuene viste følgende hovedtendenser: Elevene er usikre på hvilke ferdigheter som inngår i begrepet muntlig kompetanse og det antydes at de ikke har noe felles fagspråk rundt muntlighet. Videre viser analysen at elevene oppfatter at læreren primært vektlegger det faglige innholdet i vurderingen av muntlige fremføringer. Elevene i denne undersøkelsen er enige i denne prioriteringen og det er innholdet de arbeider mest med i planlegningen av nye fremføringer. Elevene oppfatter at læreren også legger noe vekt på kroppsspråk og manusbruk, men elevene opplever at disse aspektene ved muntlighet blir sekundære vurderingsområder ved muntlige fremføringer. Når det gjelder i hvilken grad elevene finner lærerens respons nyttig, viser undersøkelsen at elevene stort sett forstår lærerens vurderinger, men at de i større grad ønsker flere dialogiske tilbakemeldinger der de har muligheten til å oppklare eventuelle misforståelser ved vurderingen. Elevene beskriver at de finner lærerens vurderinger nyttige, men de etterlyser flere konkrete fremovermeldinger som forklarer hvordan de kan arbeide og utvikle seg videre.nob
dc.language.isonob
dc.subjectvurdering
dc.subjectvurdering av muntlighet
dc.subjectmuntlig kompetanse
dc.subjectmuntlige fremføringer
dc.subjectnorsk
dc.subjectMuntlighet
dc.title«Å snakke er jo det jeg tenker på med norsk muntlig» - En undersøkelse av elevers oppfattelse av muntlig kompetanse og lærerens vurderingspraksis av muntlige fremføringer i norsknob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-23T23:46:25Z
dc.creator.authorFusdahl, Jørgen Andreas Bråten
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73612
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70486/1/---snakke-er-jo-det-jeg-tenker-p--med-norsk-muntlig-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata