Abstract
I januar 1977 åpnet det en nyskapende utstilling på Bergen Kunstforening. Medlemmer fra den Bergensbaserte, aktivistiske kunstnerbevegelsen Gruppe 66 hadde i to år samarbeidet med kunststudenter, medisinstudenter og helse- og sosialarbeidere og sammen skapt utstillingen Samliv. Samliv var et tverrfaglig prosjekt som ønsket å undersøke om opplysning rundt det norske seksuallivet- og helse kunne formidles gjennom kunstnerisk prosess, strategier og verk. Seks tematisk overordnede avdelinger, bestående av Abort, Kjønnssykdommer, Sterilisering, P-piller og spiral, Kondom og pessar og Samlivs egne temaverk ble visualisert gjennom blant annet tekstilverk, skulptur, installasjon, maleri og grafikk. Gjennom problemstillingen: På hvilke måter føyer Samliv seg inn i tradisjonen rundt aktivistiske kunsttradisjoner? tar avhandlingen for seg Samliv gjennom en historisk undersøkelse av Gruppe 66, tidsrommet og aktuelle strømninger i kunsten og samfunnet, ved bruk av verk- og utstillingsanalyse. Avhandlingen gir først en oversikt over aktivistiske strømninger i kunsthistorien og Gruppe 66s egen historie, før den undersøker Samlivs hovedtemaer. Avhandlingen baserer seg på dokumentasjon fra Bergen Kunsthall, Riksarkivet og KODE Bergen, og inkluderer blant annet originalverk, debattbøker, fotografier, plansjer fra Samliv, samt et dybdeintervju med Gruppe 66-medlem og Samliv-initiativtager Elsebet Rahlff. Undersøkelsens resultater viser at Gruppe 66 tok i bruk flere aktivistiske strategier og utstillingens utførelse favnet over flere aktivistiske temaer, blant annet feministiske kampsaker og skandinavisk Situasjonisme. Samliv inkluderte også bruk av kollektivitet, performativitet, pedagogikk, samhandling med publikum, dialogbaserte verk og anvendelse av sosialpolitiske temaer i kunsten.