Hide metadata

dc.contributor.authorTheimann, Ane Ylje Opedal
dc.date.accessioned2019-09-23T23:46:04Z
dc.date.available2019-09-23T23:46:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationTheimann, Ane Ylje Opedal. The boy eats the green… Verb-mediated prediction in young bilingual children. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70473
dc.description.abstractFlere studier tyder på at språkproduksjon er relatert til evnen til å predikere ord før de har blitt sagt. Tidligere studier har vist at ettspråklige 2-åringer kan predikere substantiv basert på verbs betydning, før substantivene har blitt nevnt. Det er imidlertid lite forsket på evnen til å predikere og dens forhold til språkproduksjon hos tospråklige barn. Denne masteroppgaven undersøker norsk-engelsk tospråklig barns evne til å predikere substantiv basert på verbs betydning. I tillegg til å undersøke om det er et forhold mellom prediksjon og språkproduksjon, og mellom evnene til å predikere og generell kognitiv kontroll. 16 barn i alderen fra 2;5 til 3;3, og 20 voksne deltok i studien. De voksne deltok for å sikre påliteligheten til eye-tracker testen. For å undersøke evnen til å predikere ble et «eye-tracker-» eksperiment benyttet. Produktivt ordforråd var målt med den norske og engelske MacArthur-Bates Communicative Development Inventories Words and Sentences, mens språkbakgrunnen blir undersøkt ved hjelp av Parent of Bilingual Children Questionnaire. Kognitiv kontroll måles med den standardiserte Dimensional Change Card Sortering oppgaven. Wilcoxon brukes til å undersøke barns og voksne prediktive evne. Spearman correlation brukes til å sammenligne prediktive evne og språkproduksjon, mens en Tukey-test brukes til å sammenligne forholdet mellom prediktiv evne og kognitiv kontroll. Resultatene av analysen viser at barn og voksne bruker informasjon fra verb for å forutsi kommende substantiver. I barnegruppen er det imidlertid kun signifikante resultater på norsk, og ikke på engelsk. Studien finner ikke et signifikant forhold mellom prediktiv evne og produktivt ordforråd. Det er heller ikke noe signifikant forhold mellom prediktiv evne og resultatene fra oppgaven som testet kognitive kontroll. For å konkludere, tospråklige barn i alderen 2 og et halvt til 3 år kan predikere substantiv før de har blitt sagt basert på verbs betydning på det dominante språket sitt.eng
dc.language.isoeng
dc.subjectVerb-mediated prediction bilingual children visual world paradigm eye-tracking
dc.titleThe boy eats the green… Verb-mediated prediction in young bilingual childreneng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-23T23:46:04Z
dc.creator.authorTheimann, Ane Ylje Opedal
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73598
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70473/1/Master_Theimann.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata