Hide metadata

dc.contributor.authorRaad, Thale Lundberg
dc.date.accessioned2019-09-17T23:45:42Z
dc.date.available2019-09-17T23:45:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationRaad, Thale Lundberg. Til barnets beste. Empati, oppdragelse og slemme barn i barnelitteraturen: En komparativ analyse av Vi Børn (1890) og Intet (2000).. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70386
dc.description.abstractI denne masteroppgaven foretar jeg en komparativ analyse av Vi Børn (1890) av Dikken Zwilgmeyer og Intet (2000) av Janne Teller. Jeg analyserer den impliserte forfatteren i verkene for å kunne si noe om hvilke normer og holdninger den voksne forfatteren formidler til barneleseren og hvilke konsekvenser det kan ha for barneleseren å lese om barn som gjør slemme ting mot andre mennesker. Jeg trekker inn forholdet mellom empati og fiksjon, og undersøker hva man kan lære av å lese skjønnlitteratur og hvordan voksne forfattere kan ta barneleseren og barnekarakterene på alvor. Barnelitteratur blir skrevet av voksne forfattere som befinner seg utenfor barndommen de selv formidler, og har tidligere vært preget av religiøs moralisme og et ønske om å oppdra, ikke underholde barneleseren. Jeg undersøker hvilke grep forfatterne gjør for å forsterke empatien hos leseren og hvilken effekt det asymmetriske forholdet mellom en voksen forfatter og en barneleser har å si for fremstillingene av verkenes holdninger og normer.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleTil barnets beste. Empati, oppdragelse og slemme barn i barnelitteraturen: En komparativ analyse av Vi Børn (1890) og Intet (2000).nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-17T23:45:42Z
dc.creator.authorRaad, Thale Lundberg
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73524
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70386/1/Masteroppg_Thale_Raad_2019.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata