Hide metadata

dc.contributor.authorOse, Stine
dc.date.accessioned2019-09-09T23:48:53Z
dc.date.available2019-09-09T23:48:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationOse, Stine. Hvordan kan avdelingsledere i skolen legge til rette for utviklingen av profesjonelle læringsfellesskap?. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70292
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie som utforsker hvordan avdelingsledere legger til rette for utviklingen av profesjonelle læringsfellesskap. For å svare på problemstillingen så er det tatt utgangspunkt i teorier om prosesser og karakteristikker som er med på å bygge opp under utviklingen av PLF. Jeg har gjennomført intervjuer ved to skoler der en avdelingsleder og to lærere har vært informanter ved hver skole. Gjennom flere stortingsmeldinger så har vi sett at profesjonelle læringsfellesskap er et tema som går igjen. Blant annet i St. Meld. 30 (2003-2004) Kultur for læring, Meld. St. 22 (2010-2011) Motivasjon – Mestring – Muligheter og i Meld. St. 21 (2016-2017) Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen så blir temaet tatt og det blir fastslått at skolene skal bli lærende organisasjoner og jobbe for å opprette profesjonelle læringsfellesskap blant lærerne. Men en ting er å si det, en annen ting er å gjøre det og rektorer har rapportert om at de finner arbeidet med å utvikle PLF i egen organisasjon komplisert. Funnene i studien viser at lærerne ønsker å samarbeide og at de anser kollegiet som den viktigste kilden til kunnskap og profesjonsutvikling. Samtidig så er det aspekter ved dette som oppleves som kompliserte og tanker om hvordan ledelsen kan legge et grunnlag for videre utvikling av PLF dukket da opp. Strukturelle betingelser som tidsbruk og møtetid blir mye vektlagt av særlig lærerne, men fokus på læringsprosesser og menneskelige og sosiale ressurser ser også ut til å ha betydning. De to avdelingslederne som jeg har intervjuet har ulike tilnærminger til utviklingen av PLF, men dette har muligens med strukturen på de to skolene å gjøre. Der den ene representerer sin avdeling så er den andre opptatt av skolen som helhet. Uansett så ser det ut til at det at ledelsen engasjerer seg, og på en eller annen måte legger til rette og initierer prosesser, er en viktig faktor for utviklingen av læringsfellesskapet blant lærerne. På bakgrunn av informantenes erfaringer og refleksjoner så presenterer jeg i konklusjonen tiltak som ledelsen kan ta for å utvikle PLF. Det er her den generelle implikasjonen av studien ligger da dette dreier seg om mulighetene som ledelsen ved skolene har til å iverksette et bredt spekter av tiltak rundt organisering, undersøkelser og prosesser som er med på å utvikle velfungerende profesjonelle læringsfellesskap.nob
dc.language.isonob
dc.subjectlæringsprosesser
dc.subjectProfesjonelle læringsfellesskap
dc.subjectstrukturelle betingelser
dc.subjectmenneskelige ressurser
dc.subjectsamarbeid
dc.subjectkollektiv utvikling.
dc.titleHvordan kan avdelingsledere i skolen legge til rette for utviklingen av profesjonelle læringsfellesskap?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:31Z
dc.creator.authorOse, Stine
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73268
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70292/1/Masteroppgave-for-Stine-Ose.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata