Hide metadata

dc.contributor.authorBuaas, Ingrid Bølstad
dc.date.accessioned2019-09-09T23:48:12Z
dc.date.available2019-09-09T23:48:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBuaas, Ingrid Bølstad. Læring av feil i en startup med konsultasjon som formål. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70245
dc.description.abstractSammendrag Tema og problemområde Denne studien tar for seg læring av feil i en startupbedrift. Innovasjon og teamarbeid har blitt stadig viktigere for å opptre som konkurransedyktig og verdiskapende (Edmondson, 2011, 2012). For å oppnå verdiskaping gjennom innovasjon dukker det opp startups. Likevel er det slik at ni av ti startups kommer til og mislykkes (Griffith, 2014). Med dette startes det også konsulentfirmaer som ønsker å hjelpe andre startups og organisasjoner innen innovasjon. For å få til utvikling og innovasjon er læring av feil blant viktige faktorer, samt elementer i teamarbeid som bør være til stede for at læring av feil skal bli mulig. Hensikten med studien er å utforske hvordan læring av feil foregår i en startup. Teamet jobber som konsulenter for å bistå andre med erfaringer og råd, og tar sikte på å utvikle verktøy som utnytter læringspotensialet som ligger i å feile. Dermed er det noen barrierer som må overkommes for at dette blir mulig. Det teoretiske rammeverket for oppgaven bygger på Amy Edmondson (2011, 2012; Cannon & Edmondson, 2005) sitt syn på læring av feil og teamarbeid. Deriblant Edmondsons (2002, 2012) teori om psykologisk trygghet i team. Oppgaven belyser læring av feil innenfor konteksten innovasjon og entreprenørskap. I denne studien ønsker jeg å se nærmere på disse temaene, og min problemstilling er som følger: Hvordan foregår læring av feil i en startup med konsultasjon som formål? Problemstillingen er brutt ned til følgende forskningsspørsmål: 1) Hvordan foregår læring av feil i teamet? 2) Hvordan transformeres erfaringene med læring av feil til virksomhetens overordnede filosofi? Metode For å belyse problemstillingen har jeg utført en kvalitativ casestudie av et team bestående av ansatte fra startupen Uromaker AS, et konsulentfirma i Oslo. Det empiriske grunnlaget baserer seg på intervjuer av teamets fire medlemmer. Studien handler om å få innsikt i hvordan læring av feil foregår hos startupen, samt hvordan teamet jobber med læring av feil og på denne måten transformerer sine erfaringer med læring av feil til en overordnet filosofi. Studien er gjort hos Uromaker som aktivt arbeider med praktiske lærings- og innovasjonsprosesser for å fremme vekst og forbedring. Medlemmene ønsker å bistå andre startups og organisasjoner med læringsopplevelser og innovasjonsprosjekter. Startupen har nettopp som varemerke å fremme prøving og feiling som en del av slike utviklingsprosesser, hvilket gjør denne casen interessant å studere. Hovedfunn og konklusjon Mine analyser med utgangspunkt i Edmondsons (2011, 2012) teori om læring av feil viser at teamet har overkommet flere barrierer som er viktige for at læring av feil skal finne sted. For å lære av feil på en fruktbar og intelligent måte er læringsmulighetene forklart gjennom tre essensielle aktiviteter: identifisering, analysering og bevisst eksperimentering. Alle tre prosessene er til stede hos startupen. Det er utviklet forskjellige verktøy for å oppdage feil, analysere dem og bevisst eksperimentere gjennom prøving og feiling for å fremme innovasjon. Feiling tolkes i denne forbindelse som muligheter, fremfor nederlag. Likevel er ikke feiling i seg selv et ønske, dermed utnyttes informasjonen det kan gi til å lære og gjøre smarte endringer. Teamet jobber etter felles mål om å konsultere andre startups og bedrifter. Da jobben blant annet er å utvikle nye løsninger og ideer, dukker det ofte opp ulike utfordringer, og teamet vektlegger at dette verken bør skjules eller glemmes for verken hverandre eller deres kunder. Det er også et team der medlemmene har skapt trygge rammer hvor de har tillit til hverandre og teamet opplever stor grad av psykologisk trygghet (Edmondson & Mogelof, 2006; Edmondson, 2012). Dermed indikerer det også at «The Blame Game» ikke er tilstede i teamet (Edmondson, 2012). Utfra Edmondsons (2011, 2012) syn på læring av feil i arbeidslivet finner jeg flere forbindelser til det empiriske materialet. Videre er det ikke avgjørende å bekrefte funn, men studien har vist at teorien har vært nyttig i denne konteksten, og hvorfor dette er viktig. For eksempel hvordan et godt team kan bidra til læring av feil ved å ta med seg verktøy fra entreprenørskap- og innovasjons tankesett. Dette ved å jobbe sammen som team med felles ansvar om felles mål, som er fleksible nok til å stadig endre seg i takt med samfunnets utvikling. Som startup og konsulentselskap er et siktemål å demokratisere entreprenørskap - det vil si at de ønsker at innovasjon og entreprenørskap tilgjengeliggjøres for flere enn tilfellet er i dag. Tankesettet om feiling dreier seg om at fremgang kan se ut som en rekke feil. Dersom man godtar og erkjenner at de vil skje kan det utnyttes til det fulle dersom man har tankesettet og verktøyet til å håndtere dem.nob
dc.language.isonob
dc.subjectinnovasjon
dc.subjectLæring av feil
dc.subjectteam
dc.subjectentreprenørskap Amy Edmondson
dc.subjectStartup
dc.titleLæring av feil i en startup med konsultasjon som formålnob
dc.title.alternativeLearning from failure in a startup with consultation as purposeeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:22Z
dc.creator.authorBuaas, Ingrid Bølstad
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73373
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70245/11/BUAAS_MASTER.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata