Hide metadata

dc.contributor.authorHagset, Kristin
dc.date.accessioned2019-09-09T23:47:27Z
dc.date.available2019-09-09T23:47:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHagset, Kristin. Tilretteleggelse for diskusjon i utforskende undervisning. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70189
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler en studie med formål å undersøke hvordan lærere tilrettelegger for diskusjon og argumentasjon i utforskende undervisning. Studien har benyttet seg av videodatamateriale fra LISSI-studien, hvor helklassesamtaler fra tre norske ungdomsskoleklasser med tre ulike lærere har blitt observert. Analyseverktøyet PRACTISE har blitt benyttet for å besvare problemstillingen om hvordan lærere legger opp til diskusjon gjennom å stille åpne spørsmål, utfordre elevene til å begrunne utsagn, og koble elevutsagn sammen. PRACTISE inndeles i tre kategorier som belyser lærernes rolle (ASK, PRESS og LINK). Videre gir analyseverktøyet informasjon om hvordan elevene responderer på lærernes tilrettelegging for diskusjon. Resultatene av analysen viste at de tre lærerne i varierende grad tilrettela for diskusjon. Det var flest tilfeller av at lærerne stilte åpne spørsmål til elevene for å få frem flere elevutsagn, og en del tilfeller av at lærerne ba elevene begrunne eller utdype egne utsagn. Det å koble sammen elevutsagn var det de tre lærerne slet mest med å mestre. Dette resulterte i at elevene fikk få muligheter til å argumentere for eller imot andre elevers påstander, ved at lærerne i liten grad ba elevene kommentere hverandres utsagn. Elevene fikk dermed lite øvelse i å diskutere med andre, men en del øvelse i å argumentere for egne utsagn. Videre viste resultatene at elevene, selv i klassen med flest tilfeller av sammenkobling av elevpåstander, i liten til ingen grad kom med motargumenter eller utfordringer til andre elevers utsagn. Det var tilnærmet ingen uenighet i klasserommene. Avslutningsvis diskuteres årsaker for de observerte resultatene. Effekten av godt klassemiljø, grad av inkluderende utforsking, i hvilken grad det henvises til normer for diskusjon og hvorvidt spørsmålstillingen legger opp til uenighet omtales som relevante årsaker til de observerte resultatene og som faktorer lærere må tenke på ved tilretteleggelse for produktiv diskusjon i klasserommet.nob
dc.language.isonob
dc.subjectUtforskende undervisning
dc.subjectargumentasjon
dc.subjectlærerens rolle
dc.subjecttilretteleggelse
dc.subjectdiskusjon
dc.titleTilretteleggelse for diskusjon i utforskende undervisningnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:12Z
dc.creator.authorHagset, Kristin
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73281
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70189/1/Hagset_Master_2019.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata