Hide metadata

dc.contributor.authorÅnonsen, Sarah
dc.date.accessioned2019-09-09T23:47:23Z
dc.date.available2019-09-09T23:47:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationÅnonsen, Sarah. Tre flerkulturelle elevers matematiske identitet. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70185
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvordan flerkulturelle elevers matematiske identitet kommer til uttrykk. Identitet vil ifølge Bishop (2012) være informert av tidligere erfaringer. Dette vil gjelde alle elever, men flerkulturelle elever vil bære med seg tidligere erfaringer fra andre land og andre skolekulturer som kan påvirke deres matematiske identitet. Teoretisk og analytisk rammeverk bygger på en operasjonalisering av Bishops (2012) definisjon av matematisk identitet, og gjenspeiler studiens fem forskningsspørsmål. Disse knytter seg til hvordan elevenes matematiske identitet kommer til uttrykk gjennom deres syn på sosiomatematiske normer, syn på deltagelse, oppfatning av egen kompetanse, syn på matematikk og følelser knyttet til matematikkfaget. Studien har en kvalitativ tilnærming med et fremvoksende design, bestående av videoobservasjon, elevtekster og semistrukturert intervju. Intervjuguidene var individuelt tilpasset tre flerkulturelle elever og ble utformet på bakgrunn av prosessdata fra videoobservasjon av tre matematikktimer, og en elevtekst fra hver elev. Intervjuenes struktur ble utformet på bakgrunn av forskningsspørsmålene, konkrete observasjoner fra klasserommet, samt aspekter elevene selv valgte å trekke frem i elevtekstene. Hovedfunn fra studien tyder på at elevene i liten grad vektlegger sin flerkulturelle bakgrunn som sentral for egen matematisk identitet. De få tilfellene hvor dette vektlegges, er situasjoner der elevene opplever deres flerkulturelle bakgrunn som en ressurs i klasserommet. Elevenes matematiske identitet kommer i større grad til uttrykk gjennom deres oppfatning av egen kompetanse og syn på egen deltagelse. Analysen tyder på at disse faktorene er mer konkrete for elevene å forholde seg til enn de andre, og følgelig enklere å knytte egne opplevelser til. Elevenes følelser i møte med matematikk er også betydningsfulle, og trekkes frem i relasjon til andre faktorer i rammeverket. Studien peker på at samme kontekst og samme fag kan oppleves forskjellig og påvirke elevenes matematiske identitet på ulikt vis. Dette er viktig at lærere tar i betraktning i arbeidet med å skape gode sosiomatematiske normer og tilpasse opplæringen til enkeltelever.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleTre flerkulturelle elevers matematiske identitetnob
dc.title.alternativeThree multicultural students' mathematical identityeng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:12Z
dc.creator.authorÅnonsen, Sarah
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73275
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70185/1/Onsrud_-nonsen_masteroppgave_lektorprogrammet.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata