Hide metadata

dc.contributor.authorVollen, Marie
dc.date.accessioned2019-09-09T23:47:23Z
dc.date.available2019-09-09T23:47:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationVollen, Marie. Finnes det én oppskrift på god undervisningskvalitet i matematikk? En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom elevers opplevelse av god undervisning i matematikk og hvordan de presterer i faget. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70184
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvantitativ undersøkelse hvor fokuset er på hvordan elever opplever det som skal kjennetegner god undervisningskvalitet i matematikk, og hvilke sammenhenger dette har med hvordan de presterer i matematikkfaget. Jeg ønsket å undersøke hvilken effekt god undervisningskvalitet faktisk har på elevenes prestasjoner i matematikk. Problemstillingen så derfor på hvilke sammenhenger det er mellom elevenes syn på god undervisningskvalitet og deres prestasjoner. Finnes det en god oppskrift på hvordan undervisningen burde være for at elevene skal prestere godt? Utvalget i denne studien er hentet fra et tidligere forskningsstudie, ”Linking instruction and student achievement (LISA)”. Det er totalt 46 deltakende matematikklasser med til sammen 991 elever. Datamaterialet består av et spørreskjema og klasseresultater på to nasjonale prøver, en fra elevene gikk på 8. trinn og en fra de gikk på 9. trinn. På bakgrunn av hvilket datamateriale jeg fikk tilgang til, valgte jeg i hovedsak å fokusere på tre undergrupper; høyt presterende vs. lavt presterende klasser, stor fremgang vs. liten fremgang i prestasjoner, stor spredning vs. liten spredning i prestasjoner. En av mine hypoteser var at høyt presterende klasser ville være mer fornøyde med lærerens undervisning i forhold til de lavt presterende klassene. Tilsvarende for de klassene med stor fremgang, at de var mer fornøyde enn de med liten fremgang. Alle analysene i studien har blitt utført i programvaren SPSS, gjennom en deskriptiv analyse. Mine funn antyder at alle disse 991 elevene i stor grad var fornøyde med lærerens undervisning. Det var ingen tydelige sammenhenger mellom hvor fornøyde de var med undervisningen og hvor godt en klasse presterte. Likevel fant jeg enkelte indikasjoner på at forskjellige grupper av klasser fremhever ulike aspekter av undervisningskvalitet. Faktisk var de lavt presterende klassene i litt større grad mer fornøyde med lærerens undervisning, enn de høyt presterende. Et usikkert moment i denne studien er hvordan elevene oppfattet spørsmålene som ble stilt i spørreskjemaet, og om de hadde samme oppfatning om god undervisning som hva teorien beskriver.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleFinnes det én oppskrift på god undervisningskvalitet i matematikk? En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom elevers opplevelse av god undervisning i matematikk og hvordan de presterer i fagetnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:34Z
dc.creator.authorVollen, Marie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73271
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70184/1/MDID4009_Marie.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata