Hide metadata

dc.contributor.authorKaafjord, Eirik
dc.date.accessioned2019-09-09T23:47:20Z
dc.date.available2019-09-09T23:47:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationKaafjord, Eirik. Matematikken i fysikkoppgaver. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70181
dc.description.abstractI fysikk er matematikken sentral, både i innhold og teknisk utførelse. Elever som velger kurset Fysikk 2 i videregående skole, er helt avhengig av matematisk kompetanse for å mestre faget. Å beherske algebra, likninger og integraler er helt essensielt i fysikk på høyere nivå. I denne masteroppgaven er det undersøkt nettopp mengden av matematikk i norsk skolefysikk. I internasjonal sammenheng har Norge historisk sett hevdet seg i fysikkfaget. TIMSS Advanced er et internasjonalt forskningsprosjekt som tar for seg avgangselever i matematikk og fysikk. Norge er kategorisert som et høypresterende land, og resultatene innen fysikk har lenge vært blant de beste. Presteringstrenden har likevel vært stabilt synkende over en 20-års periode. Resultatene for TIMSS Advanced matematikk er derimot annerledes, her er presteringstrenden de siste årene svakt stigende. Blant hovedtemaene som er undersøkt i TIMSS Advanced 2015 matematikk, ble det prestert høyest i geometri og dårligst i algebra. For å se på innholdet i norsk skolefysikk er det i denne masteroppgaven analysert eksamensoppgaver i Fysikk 2 og TIMSS Advanced 2015 fysikk. Arbeidet tar utgangspunkt i to rammeverk. Det ene tar for seg matematisk kompetanse i oppgavene, mens det andre måler oppgavenes avhengighet av matematisk teori. Det er klassifisert eksamensoppgaver fra Fysikk 2 fra våren 2013 til og med våren 2017. Dette utgjorde 234 oppgaver, og for TIMSS Advanced fysikk 2015 var det totalt 105 oppgaver. Denne masteroppgaven undersøker matematikkinnholdet og kravene til matematisk kompetanse i eksamensoppgaver i Fysikk 2 sammenliknet med TIMSS Advanced oppgaver. Resultatet viser at matematikkinnholdet i Fysikk 2 er veldig høyt, hvor over halvparten av oppgavene er klassifisert som oppgaver med matematisk innhold. Til sammenlikning er andelen matematiske oppgaver i TIMSS Advanced fysikk 2015 rundt en tredjedel.nob
dc.language.isonob
dc.subjectmatematikkinnhold
dc.subjectmatematikkdidaktikk
dc.subjectmatematisk teori
dc.subjectmatematisk kompetanse
dc.subjectmatematisk innhold
dc.subjectMatematikk
dc.titleMatematikken i fysikkoppgavernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:11Z
dc.creator.authorKaafjord, Eirik
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73351
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70181/1/Kaafjord_masteroppgave_lektorprogrammet2019.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata