Hide metadata

dc.contributor.authorBuckner, Håkon Asklund
dc.date.accessioned2019-09-09T23:47:04Z
dc.date.available2019-09-09T23:47:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBuckner, Håkon Asklund. Valgforberedende undervisning i samfunnsfag. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70161
dc.description.abstractDette masterprosjektet handler om elever og læreres opplevelse av undervisningen som gis knyttet til demokratisk deltakelse og politisk engasjement i samfunnsfag, og fokuserer spesielt på hvordan elevene forberedes på det å skulle stemme ved valg når de fyller 18 år. I arbeidet med prosjektet har jeg gjennomført intervjuer med tre lærere som underviser i samfunnsfag i førsteklasse på videregående, og jeg har gjennomført spørreundersøkelse med til sammen 43 elever, fordelt på to forskjellige klasser på to forskjellige skoler. I oppgaven tar jeg for meg teori jeg mener er relevant for temaet. Jeg ser på hva Utdanningsdirektoratet og Opplæringsloven sier om hva elevene skal lære og forberedes på relatert til temaet, og jeg ser på hva relevant forskning forteller. Oppgavens formål er å gi innsikt i elever og læreres holdninger til politisk utdannelse i samfunnsfag, og hvordan man på best mulig måte kan forberede elevene til å kunne ta et gjennomtenkt og reflektert valg når de kan stemme for første gang det året de fyller 18 år. Oppgavens problemstilling er derfor ”Hvordan opplever elever og lærere utdanningen som gis i politikk i samfunnsfag, og hvordan forberedes elevene på det å skulle stemme?”. For å svare på denne problemstillingen har det også vært relevant å se på ulike demokratiforståelser, samt skolens syn på demokrati og medborgerskap. Dette har jeg gjort greie for i oppgavens teoridel, i tillegg til et utvalg tidligere forskning som er relevant for oppgavens tema. Gjennom analysen av de empiriske undersøkelsene presenterer jeg de mest sentrale funnene mine. Disse tar for seg i hvilken grad elevene selv føler seg forberedt til å stemme, hva de er fornøyde med knyttet til valgforberedende undervisning og hva de ønsker å lære mer om for å være bedre forberedt til å stemme. Også i analysen av lærerintervjuene tar jeg opp hvilke opplevelser disse har av undervisningen i temaet, hva de mener fungerer bra og hva de mener at kan forbedres. Deretter drøfter jeg de empiriske funnene mine, og trekker inn relevant teori fra teorikapittelet i oppgaven. I avslutningen av oppgaven kommer jeg med en oppsummering av mine viktigste funn og didaktiske implikasjoner disse kan føre med seg.nob
dc.language.isonob
dc.subjectvalg
dc.subjectvalgforberedende undervisning
dc.subjectstemmegivning
dc.subjectPolitikk
dc.subjectsamfunnsfag
dc.subjectdemokrati og medborgerskap
dc.subjectpolitikkundervisning
dc.titleValgforberedende undervisning i samfunnsfagnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:08Z
dc.creator.authorBuckner, Håkon Asklund
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73394
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70161/1/Valgforberedende-undervisning-i-samfunnsfag--H-kon-A--Buckner.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata