Hide metadata

dc.contributor.authorSchultz, Maria
dc.date.accessioned2019-09-09T23:46:59Z
dc.date.available2019-09-09T23:46:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSchultz, Maria. Lærerens rolle i utforskende undervisning En analyse av lærerens rolle i et utforskende prosjekt om utdanning for bærekraftig utvikling på VG1. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70156
dc.description.abstractI denne studien ser jeg nærmere på lærerens rolle gjennom et fireukers utforskende prosjekt om bærekraftig utvikling på en videregående skole i Oslo. Studiens datamateriale består av observasjonsnotater, tre semistrukturerte lærerintervju og relevante ressurser fra prosjektet, herunder prosjektbeskrivelse, PowerPoint presentasjoner og vurderingskriterier. Jeg har brukt stegvis-deduktiv induktiv metode for å analysere datamaterialet, og for å få en bedre forståelse for lærerens rolle. Forskningsspørsmålet spør: Hvordan støtter og veileder lærere elevene gjennom ulike faser i et utforskende prosjekt om utdanning for bærekraftig utvikling på VG1? Hovedområdet Utforskaren har gitt utforskende undervisning en sentral plass i samfunnsfag, samt at Fagfornyelsen, der nye læreplaner gradvis vil bli implementert fra 2020 (Utdanningsdirektoratet 2018), indikerer et ytterligere fokus på utforskende undervisning. Det fins imidlertid lite forskning på temaet i samfunnsfag, og man ser et behov for forskning som tar hensyn til fagets egenart. Læreres rolle er en forutsetning for hvor hensiktsmessig arbeidsmåten er for elevenes læring (Knain & Kolstø, 2011; Hmelo-Silver et al. 2007), og indikerer derfor at det er nødvendig å undersøke hvordan læreren på best mulig måte kan legge til rette for elevenes utforskning. Gjennom analysen av datamaterialet har jeg benyttet tre kategorier for hvordan lærerne støtter og veileder elevene i ulike faser av prosjektet: støtte for å fremme fokus og framdrift, tilrettelegging for informasjonshenting og tilrettelegging for refleksjon. Analysen viser at lærerne på den ene siden gir elevene rom for å utforske på egenhånd, mens de på den andre siden støtter og veileder elevene. Et fellestrekk er at lærerne veksler mellom å gi råd, instruerer, veileder, tilrettelegger for informasjon og motiverer elevene. Analysen viser imidlertid at lærerne gir lite konkret instruks i oppstarten av prosjektet og i oppstarten av hver undervisningsøkt, og at de i få tilfeller støtter elevenes informasjonsbehandling. Studien viser at lærerens bruk av rammer og støttestrukturer er avgjørende for elevenes utforskning, men viser også at det er en svært krevende oppgave. På bakgrunn av dette behøver vi mer forskning på lærerens rolle i utforskende undervisning, for å kunne videreutvikle praksis og til å bygge kunnskap basert på kontekstuell forståelse.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleLærerens rolle i utforskende undervisning En analyse av lærerens rolle i et utforskende prosjekt om utdanning for bærekraftig utvikling på VG1nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:07Z
dc.creator.authorSchultz, Maria
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73256
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70156/1/L-rerens-rolle-i-utforskende-undervisning-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata