dc.description.abstract | I følge en undersøkelse av Antirasistisk senter (2017), er skolen den plattformen hvor flest barn og ungdommer utsettes for rasisme. Samtidig har skolen en særstilling når det gjelder mulighetene for arbeid mot rasisme, og gjennom læreplanen og norsk lov er vi pålagt å jobbe med, og mot, rasisme og diskriminering i skolen (Utdanningsdirektoratet, 2013; Kunnskapsdepartementet, 2015; Likestillings- og diskrimineringsloven, 2017). I denne masteroppgaven gjennomfører jeg en kvalitativ innholdsanalyse av tre lærebøker i samfunnsfag for videregående skole. Målet med forskningen er å finne ut hvordan lærebøkene fremstiller rasismetematikk, og dette undersøker jeg med utgangspunkt i fire forskningsspørsmål knyttet til bøkenes definisjoner, oppgaver, eksempler, illustrasjoner og formuleringer. Jeg undersøker hvilke forståelser av rasisme som behandles, og i hvilken grad fremstillingene av tematikken er nyanserte. I tillegg undersøker jeg hvilke verdier som formidles, og i hvilken grad fremstillingene er i tråd med læreplanens behandling av tematikken. Fordi mengden datamateriale er begrenset, er ikke undersøkelsen representativ, men den kan gi et inntrykk av hvordan rasismetematikken behandles og fremstilles i lærebøker. Analysens resultater viser at det er stor variasjon i hvordan rasismetematikk fremstilles i de ulike lærebøkene. Det er en overvekt av en tradisjonell fremstilling av rasismetematikk i bøkene, og definisjonene mangler en tematisering av rasisme på strukturelt nivå, selv om dette perspektivet ofte trekkes frem. Flere ganger vises det tendenser til andregjøring i oppgaver og eksempler, noe som kan virke ekskluderende for minoritetselever. Mye av problematikken knyttet til andregjøring i lærebøkene, kan knyttes til bruk av ord, utrykk og formuleringer knyttet til minoriteter. Dette gir et inntrykk av at enkelte av bøkene er skrevet med majoritetselevene som tenkte mottakere, samtidig som det bidrar til en fremstilling av tematikken som ikke reflekterer de verdier som fremmes i læreplanen. | nob |