Hide metadata

dc.contributor.authorTrulsen, Anneli Fjeld
dc.date.accessioned2019-09-09T23:46:46Z
dc.date.available2019-09-09T23:46:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationTrulsen, Anneli Fjeld. Deltakelse og demokratisk medborgerskap. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70140
dc.description.abstractDenne oppgaven er en undersøkelse av et utvalg elevers forståelse av deltakelse og medborgerskap, og deres opplevelser av å være deltakere og medborgere. Oppgaven omhandler også klasserommet som en deltakelsesarena og arena for opplæring til demokratisk deltakelse, i lys av elevenes og samfunnsfaglæreren deres sine beskrivelser. Oppgavens problemstilling er: Hvordan forstår et utvalg Vg3-elever deltakelse i samfunnet og demokratisk medborgerskap, og hvordan beskriver de klasserommet som arena for deltakelse og demokratisk opplæring? For å besvare problemstillingen er det gjennomført semistrukturerte intervjuer med fem elever. En samtale med læreren til disse elevene i politikk og menneskerettigheter er også inkludert i datamaterialet, for å diskutere klasserommet som arena for demokratiopplæring. Datamaterialet diskuteres i lys av et teoretisk rammeverk, bestående av demokratiteoretiske perspektiver på deltakelse, medborgerskapsteori og tidligere forskning om elevers forståelse av demokrati og medborgerskap. Oppgavens viktigste funn er at elevenes beskrivelser av deltakelse og medborgerskap sammenfaller når det kommer til vektlegging av aktiv deltakelse innenfor et fellesskap. Elevenes forståelse av deltakelse og medborgerskap varierer ut fra hvordan de beskriver ulike deltakelsesprosesser, sin egen deltakelse og egen medborgerrolle. Alle opplever at de er medborgere, men i ulik grad. Fire av fem elever beskriver klasserommet som en demokratisk arena, betinget av relasjonen og dialogen mellom lærer og elev. Læreren styrer, men kan påvirkes. Læreren beskriver også klasserommet som lærerstyrt, og at det derfor ikke er demokratisk. Hun mener allikevel at samfunnsfagundervisning kan bidra til demokratiopplæring, ved å tilrettelegge for dialog, respekt for debatt og meningsutveksling, at elevene kan bygge på hverandres argumenter, og involvering av elevene i utvelging og vurdering av informasjon og fagstoff. En diskusjon som preger samtlige deler av oppgaven er balansen mellom forankring i et demokratisk fellesskap og kritisk tenkning.nob
dc.language.isonob
dc.subjectDeltakelse Medborgerskap Klasserom Samfunnsfag Samfunnsfagdidaktikk
dc.titleDeltakelse og demokratisk medborgerskapnob
dc.title.alternativeParticipation and democratic citizenshipeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:04Z
dc.creator.authorTrulsen, Anneli Fjeld
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73321
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70140/1/Trulsen_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata