Hide metadata

dc.contributor.authorBech, Eivind Cartfjord
dc.date.accessioned2019-09-09T23:46:45Z
dc.date.available2019-09-09T23:46:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBech, Eivind Cartfjord. Livsmestring og Identitetsutvikling i Tverrfaglig Seksualundervisning. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70139
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk tar et dypdykk inn i en seks uker lang tverrfaglig undervisningsperiode om seksualitet og kropp. Oppgavens formål er å bidra til økt innsikt om (1) hvordan vi kan forstå samfunnsfagets rolle i tverrfaglig seksualundervisning, og (2) hva som kjennetegner møtet mellom lærer- og elevperspektiv i undervisning om seksualitet og kropp. Datamaterialet som ligger til grunn for oppgavens analyse er innsamlet over åtte uker. De første seks ukene av forskningsperioden ble brukt til deltakende observasjon av undervisningen, og i de påfølgende to ukene gjennomførte jeg intervjuer med lærere og elever som deltok i undervisningsperioden. Oppgaven har en samfunnsfagdidaktisk forankring i Christensens inndeling av samfunnsfagets kunnskapsdomener, og anvender samfunnsvitenskapelige, pedagogiske og samfunnsfagdidaktiske perspektiv for å forstå informantenes perspektiv på seksualundervisningen. Blant begrepene som har vært sentrale for oppgavens analyse er Plummers begrep om intimt medborgerskap, Gagnon og Simons begrep om seksuelle skript, og Biestas tredeling av kvalifiserende, sosialiserende og subjektifiserende tilnærminger til undervisningen. Oppgavens funn peker på at lærerne ønsket å skape en helhet i seksualundervisningen gjennom tverrfaglighet. Formålet med undervisningsperioden ble knyttet til livsmestring, og lærernes overordnede mål for perioden var at elevene gjennom kunnskap, refleksjon og bevissthet skulle utvikle handlingsberedskap. Samfunnsfagets rolle i undervisningsperioden kjennetegnes av å gjøre undervisningen relevant for elevene gjennom diskusjon og problembasert arbeid med påstander og problemstillinger, og dermed bidra til elevenes identitetsutvikling. Møtet mellom elev- og lærerperspektiv i undervisning om seksualitet og kropp kjennetegnes i mitt datamateriale av en spenning mellom lærernes mål om å myndiggjøre elevene til å ta gode valg og elevenes ønske om å lære om praktiske og intime aspekter ved seksualitet og kropp. I forbindelse med de praktiske og intime aspektene vektla elevene vektla helsesøster som en viktig aktør i undervisningsperioden. Mine forskningsfunn kan tyde på at det er utenfor klasserommet at elevene utvikler sitt intime medborgerskap, og at seksualundervisningen kan utstyre elever med kunnskap, refleksjon og handlingsberedskap for å støtte opp under elevenes identitetsutvikling og forberede elevene på å ta gode valg.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleLivsmestring og Identitetsutvikling i Tverrfaglig Seksualundervisningnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:04Z
dc.creator.authorBech, Eivind Cartfjord
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73361
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70139/1/Master-Bech2019.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata