Hide metadata

dc.contributor.authorSandbekkbråten, Dyveke Hagen
dc.date.accessioned2019-09-09T23:46:41Z
dc.date.available2019-09-09T23:46:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSandbekkbråten, Dyveke Hagen. Samfunnskunnskapens hva og hvorfor. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70135
dc.description.abstractFagfornyelsen og læreplanrevideringene er i full gang, og i forbindelse med dette er det interessant å undersøke hva slags fag samfunnsfaglærere ønsker at samfunnskunnskap skal være. Jeg har derfor valgt å undersøke følgende problemstilling: Hva ønsker lærere i samfunnskunnskap at fagets hensikt og innhold skal være? Ulik forståelse av faget kan påvirke samfunnsfaglæreres arbeid og undervisning, noe som igjen vil vise seg i hva elevene sitter igjen med. Gjennom kvalitative intervju av samfunnsfaglærere og dokumentanalyse av utvalgsskolens høringer har jeg undersøkt lærernes forståelse av faget. Sentrale lærebokforfattere innenfor samfunnsdidaktikk har tidligere uttrykt hva de mener er fagets innhold og hensikt, og det er derfor interessant å se informantenes synsunkter i lys av denne litteraturen. Her har jeg tatt utgangpunkt i to fagdidaktiske innføringsbøker i samfunnskunnskap og kjerneelementene i faget. Kjerneelementene er sentrale fordi det er disse som dannet settingen for intervjuene – informantene har diskutert faget i lys av av kjerneelementene. Det viste seg at informantene i dette prosjektet hadde mange like synspunkter. Innholdsmessig ble temaer som demokrati og medborgerskap, menneskerettigheter og metode spesielt trukket frem som viktige temaer i faget. Bærekraftig utvikling og livsmestring derimot, som det er stort fokus på i kjerneelementene og i utkastene til den nye læreplanen, ble det stilt flere kritiske spørsmål ved. Temaer som flerkulturell forståelse og økonomi ble i liten grad diskutert. Hensikten med faget kan vi i stor grad se i sammenheng med Iversens uenighetssfellesskap (2018). Informantene ønsker at elevene skal utvikle en forståelse for faget som ikke bare er verdibasert, og at vi skal utvikle selvstendige, demokratiske og kritisk tenkende medborgere.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleSamfunnskunnskapens hva og hvorfornob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:02Z
dc.creator.authorSandbekkbråten, Dyveke Hagen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73245
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70135/1/Samfunnskunnskapens-hva-og-hvordan--Dyveke-Sandbekkbr-ten--UiO--v-ren-2019.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata