Hide metadata

dc.contributor.authorGulbrandsen, Øystein
dc.date.accessioned2019-09-09T23:46:36Z
dc.date.available2019-09-09T23:46:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationGulbrandsen, Øystein. Strategic reading and text media in L2 English classrooms. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70129
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen er en oppfølgingsstudie av Brevik (2019a) og baserer seg på video-opptak for å analysere hva som karakteriserer forholdet mellom forskjellige tekstmedier i engelsk klasserom på ungdomsskolen og instrukser og bruk av leseforståelsesstrategier. Video-opptakene stammer fra Linking Instruction and Student Experiences (LISE) prosjektet ved Universitet i Oslo, koordinert av Lisbeth M. Brevik. Denne student har analysert seks ungdomsskole klasserom på 9. og 10. trinn for å identifisere hvilke tekstmedier som ble brukt i engelsktimer hvor enten læreren instruerte eller elevene bruke leseforståelsesstrategier. I tillegg har masteravhandlingen analysert hvorvidt det var elevene eller læreren som tok initiativet for å bruke leseforståelsesstrategiene, eller om de samarbeidet om å bruke strategiene. Mitt første funn viser at trykte tekster brukes oftest av de andre tekstmediene i ungdomsskoleklasserom på tvers av skoler og skoleår. Likeså tyder resultatene på at klasserommene ofte benytter seg av multimodale tekster i undervisningen som kombinerer trykte og digitale medietekster. Hypertekst (tekster som leses på internett) er underrepresentert i klasserommene sammenlignet med de andre tekstmediene i studien. Mitt andre hovedfunn er at klasserommene hadde et stort utvalg av forskjellige tekst medier og multimodale tekster. I tillegg ble leseforståelsesstrategier brukt fleksibelt; det vil si at deltagerne endret bruksformen etter de forskjellige tekstmediene og tekstmodalitetene de leste. Mitt tredje funn viser at leseforståelsesstrategiene ble oftest initiert av læreren, mens det var elevene som valgte hvilke strategier de ville bruke for å forstå teksten de jobbet med. Basert på disse funnene argumenterer jeg at de didaktiske implikasjonene fra denne masteravhandlingen er at engelsklærere bør vurdere å inkludere et variert utvalg av tekster fra forskjellige medier i engelskundervisningen for å hjelpe elever med å utvikle sine ferdigheter med leseforståelsesstrategier. I tillegg bør lærere instruere eller påminne elevene å bruke lesestrategier som kan hjelpe dem med forståelsesproblemer når de leser tekster i forskjellige medier.eng
dc.language.isoeng
dc.subjectreading comprehension instruction
dc.subjecttext media
dc.subjectReading comprehension
dc.subjectvideo analyses
dc.titleStrategic reading and text media in L2 English classroomseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-09T23:46:36Z
dc.creator.authorGulbrandsen, Øystein
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73240
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70129/1/Gulbrandsen_MA-thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata