dc.contributor.author | Aaseng, Gunhild | |
dc.date.accessioned | 2019-09-09T23:46:11Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Aaseng, Gunhild. Digital kompetanse - et mangehodet troll? En casestudie av literacy i den digitale skolen. Master thesis, University of Oslo, 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/70100 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en casestudie som undersøker hvordan digital teknologi endrer literacy-forståelsen i den videregående skolen. Undersøkelsen tok utgangspunkt i en videregående skole i Distrikts-Norge. Områder som problemstillingen ønsker å belyse er: • Literacy • Digital kompetanse • Framtid, fornyelse og digitalisering Studien er basert på kvalitative data. De kvalitative dataene baserer seg på et fokusgruppeintervju og et enkeltintervju, henholdsvis med tre faglærere og en avdelingsleder. Målet med intervjuene var å belyse forskningsspørsmålet på en best mulig måte, og informantene til studien ble også valgt på bakgrunn av dette. Studiens utvalg er anonymisert. Empiri er diskutert i lys av teori og annen forskning om digital kompetanse og literacy. Funn fra forskningen viser at skoler er opptatte av digital kompetanse og digital utvikling, men det er et sprik mellom hva som ønskes i teorien og hva som er gjennomførbart i praksis. En mer helhetlig satsning på digital kompetanse er avgjørende for å møte de digitale utfordringene dagens skole står ovenfor. Dette handler en holdningsendring knyttet til hvordan skolene er organisert og en endring når det gjelder hvordan lærerne skal undervise for å ruste elevene for framtiden de har i møte. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | Digital kompetanse Literacy Framtid Fornyelse Digital teknologi Digitale ferdigheter Digital modenhet | |
dc.title | Digital kompetanse - et mangehodet troll? En casestudie av literacy i den digitale skolen | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2019-09-09T23:46:11Z | |
dc.creator.author | Aaseng, Gunhild | |
dc.date.embargoenddate | 3019-05-21 | |
dc.rights.terms | Dette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-73363 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.rights.accessrights | closedaccess | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70100/1/Gunhild-Aaseng.pdf | |