Hide metadata

dc.contributor.authorWeider-Krog, Oda
dc.date.accessioned2019-09-09T23:46:08Z
dc.date.available2019-09-09T23:46:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationWeider-Krog, Oda. Kunnskapsdeling og samarbeid i kunnskapsintensive organisasjoner - En casestudie av Vinmonopolet. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70097
dc.description.abstractSammendrag Tema og problemområde Denne oppgaven handler om kunnskapsdeling og samarbeid i kunnskapsintensive organisasjoner. Newell et al. (2009) mener det er en forutsetning for kunnskapsproduksjon at individene i en organisasjon eller et team deler kunnskap. Samarbeide i team kan øke effektiviteten hos de ansatte og skape en større fellesskapsfølelse og et gjensidig avhengighetsforhold. En av utfordringene som kan oppstå når mennesker fra ulike fagbakgrunner samarbeider, er grenser mellom de ulike fagområdene (Langley, Lindberg, Mørk, Nicolini, Raviola og Walter, 2019). I kontekster der samarbeid og komplekse arbeidsoppgaver eksisterer er psykologisk trygghet, tillit og respekt spesielt viktig (Edmondson 1999, 2005, 2012; Breuer, Hüffheimer, Hibben & Hertel, 2019). Samtidig kan kunnskapsgrenser være en utfordring for tverrfaglig samarbeid (Carlile 2002; 2004). Noen ganger er utfordringene at en ikke snakker samme «fagspråk», andre ganger er utfordringen at en representerer ulike interesser. I slike situasjoner kan grenseobjekter bidra til samarbeid og kunnskapsdeling på tvers av ulike fagdisipliner (Star & Griesemer, 1989). Det teoretiske rammeverket for oppgaven bygger på ulike teoretikeres syn på kunnskapsdeling og teamsamarbeid. Deriblant Cook & Brown (1999) sitt perspektiv på kunnskapsbegrepet, Filstad (2016) sitt begrep om kunnskapsdeling, Einola & Alvessons (2019) teori om team, Edmondsons (2005, 2012) teori om psykologisk trygghet i team, Carlile (2002, 2004) sitt rammeverk om kunnskapsgrenser og Star & Griesemer (1989) sitt syn på grenseobjekter. I denne studien ønsker jeg å se nærmere på disse temaene, og min problemstilling er som følger: Hvordan foregår samarbeid og kunnskapsdeling i kunnskapsintensive organisasjoner? For å belyse denne brede problemstillingen, så har jeg formulert tre forskningsspørsmål. Disse ligger også til grunn for strukturen for teori, funn og diskusjon; 1) Hvordan skal vi forstå koblingen mellom kunnskapsdeling og samarbeid? 2) Hvilken betydning har psykologisk trygghet for samarbeid i team og kunnskapsdeling? 3) Hvilke forhold kan bidra til å hemme eller fremme kunnskapsdeling? Metode Jeg har gjort en kvalitativ casestudie av et tverrfaglig team fra kjedekontoret i Vinmonopolet. Dette var spesielt velegnet for å forstå hvordan og hvorfor samarbeid og kunnskapsdeling foregår i den nevnte organisasjonen. Jeg har derfor brukt en kombinasjon av intervju, observasjon, og dokumentanalyse. Resultater og konklusjon Teamet jeg har studert kan kategoriseres som et team etter kriteriene som beskrives i litteraturen; felles ansvar og forpliktelse, felles målsettinger, komplementære ferdigheter, gjensidig avhengighet, felles identitet, personlig interaksjon og gjensidig påvirkning (Assmann, 2008; Katzenback & Smith, 1993; Proehl, 1997; Newell et al., 2009). Teamet samarbeider godt, hvor de på kort tid etter omorganiseringen har opparbeidet seg et engasjert arbeidsmiljø med fokus på trivsel og tillitt til hverandre. Bakgrunnen for å endre både visjon og kjerneverdier etter omorganiseringen, var å skape en større fellesskapsfølelse og et samhold mellom alle som arbeider på kjedekontoret for å tilrettelegge for mer faglig og tverrfaglig samarbeid innad og mellom de ulike avdelingene. De har skapt gode relasjoner til hverandre hvor alle i teamet gav uttrykk for å oppleve stor grad av psykologisk trygghet (Edmondson, 2005, 2012). Det er svar som tilsier at det finnes kunnskapsgrenser i teamet (Carlile, 2002, 2004), men ingen av betydelig negativ grad. Teamet har opparbeidet seg gode rutiner for å overkomme eventuelle kunnskapsgrenser, og viser respekt for de andres ulike fagbakgrunn og erfaringer. Grenseobjekter, spesielt den digitale kommunikasjonsplattformen Workplace, spiller en sentral rolle i teamets jobbhverdag og hvordan de kommuniserer. Studien bidrar med innsikt i hvordan et tverrfaglig team samarbeider i en endringsfase, hvordan de kommuniserer og deler kunnskap, hvilken betydning psykologisk trygghet har for kunnskapsdeling og samarbeid, hva som hemmer og fremmer kunnskapsdeling, og hvordan de overkommer kunnskapsgrenser og anvender objekter for å skape felles forståelse. Da studien omhandler et team som jobber med kunnskapsdeling i en kunnskapsintensiv organisasjon, er det ekstra interessant hvordan kunnskapsdeling kan bidra til et bedre tverrfaglig samarbeid. I tillegg er bruken av teknologi som et grenseobjekt et samfunnsfenomen som stadig videreutvikles, og dermed et ytterligere interessant aspekt å følge med på. Ved videre forskning eller ny studie for å forstå denne formen for kunnskapsutvikling- og deling, kunne det vært interessant å følge dette prosjektet og teamet over lengre tid.nob
dc.language.isonob
dc.subjectgrenseobjekt
dc.subjectKunnskapsdeling
dc.subjectorganisasjoner
dc.subjectkunnskapsintensive organisasjoner
dc.subjectteam
dc.subjecttillit
dc.subjectpsykologisk trygghet
dc.subjectkunnskapsgrenser
dc.subjectsamarbeid
dc.titleKunnskapsdeling og samarbeid i kunnskapsintensive organisasjoner - En casestudie av Vinmonopoletnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-09T23:46:08Z
dc.creator.authorWeider-Krog, Oda
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73407
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70097/13/Weider-Krog_Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata