Hide metadata

dc.contributor.authorSagabraaten, Marie Onsgaard
dc.date.accessioned2019-09-09T23:46:05Z
dc.date.available2019-09-09T23:46:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSagabraaten, Marie Onsgaard. "Den tryggheten er alfa omega. Alt for å kunne lykkes med noe." - En kvalitativ studie om psykologisk trygghet og teamlæring. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70094
dc.description.abstractSTUDIENS TEMA OG PROBLEMSTILLING: Dette er en studie om mellommenneskelige relasjoner og teamlæring i to tverrfaglige, selvstyrte team som er en del av helse- og omsorgstjenestene i en bydel i Oslo kommune. Teamarbeid har i de senere år fått økt utbredelse, og anses i dag som en positiv og effektiv arbeidsform. Team betraktes som den viktigste læringsenheten i organisasjoner og er en arena for å bringe læring inn på arbeidsplassen som en del av arbeidet (Edmondson, 2012). Den økende bruken av teamorganisering i arbeidslivet gjør det aktuelt og viktig å rette fokus på hvordan man får til godt og lærende teamarbeid. Oslo kommune har de siste tiår jobbet systematisk med å møte utfordringene med en aldrende befolkning, og utvikling av de kommunale helse- og omsorgstjenestene har særlig vært på agendaen. Med bakgrunn i tillitsreformen, samhandlingsreformen og tillitsmodellen er organisering av bydelenes helse- og omsorgstjenester i team nå en realitet. På bakgrunn av studiens tema og område er oppgavens problemstilling som følger: Hva er gode forutsetninger for læring i et helsetjenesteteam, og hvordan lærer de? Problemstillingen besvares ved hjelp av to forskningsspørsmål: • Hvordan foregår læring i tverrfaglige, selvstyrte helse- og omsorgsteam? • Hvilke organisatoriske rammebetingelser har vært viktige for utviklingen av psykologisk trygghet i teamene? Det benyttes et spesifikt teoretisk rammeverk for å undersøke oppgavens tema. Det analytiske rammeverket i oppgaven baserer seg på Amy C. Edmondson sin forskning og teori om psykologisk trygghet og læring i team. METODE: Denne studien er en kvalitativ empirisk undersøkelse. For å belyse oppgavens tema ble det empiriske grunnlaget for studien innhentet gjennom seks kvalitative forskningsintervjuer. Av hensyn til både praktisk gjennomføring og undersøkelses kvalitet ble informantene valgt ut basert på strategiske vurderinger, og består av henholdsvis to teamledere og fire teammedlemmer. Datamaterialet ble videre analysert ved hjelp av teori om psykologisk trygghet og teamlæring. Analysen av det empiriske grunnlaget har gitt svar på forskningsspørsmålene og oppgavens problemstilling. RESULTATER OG KONKLUSJON: Resultatene viser at teamene i denne undersøkelsen er tverrfaglige team basert på sentrale karakteristikker i teamlitteraturen. Teamene viste seg ha et godt samhold og et godt samarbeidsklima preget av åpenhet, tillit, respekt og ærlighet. Funnene viser at teamene har et psykologisk trygt miljø basert på Edmondson (2004, 2005, 2012) sine karakteristikker. Teammedlemmene uttrykker en felles og delt oppfattelse av sitt arbeidsmiljø som trygt til å ta mellommenneskelige risikoer uten bekymring for konsekvenser. Datamaterialet peker på at læringen i teamene skjer som en kontinuerlig prosess gjennom handling og refleksjon. Begge teamene engasjerer seg aktivt i læringsatferd som å spørre om hjelp, søke tilbakemeldinger, melde fra og diskutere rundt feil eller uventede utfall, foreslå nye måter å gjøre ting på og kommunisere og samarbeide med eksterne aktører for å innhente informasjon. Funn viser at atferden ser ut til å være en integrert del av teamenes praksis, og gjennom læringsatferden kommer også den psykologiske tryggheten i teamene til uttrykk. Det er ikke funnet ulikheter mellom teamene når det kommer til læringsatferd på tross av ulik størrelse, fartstid, lokasjonsmønster og teamenes formål. At begge teamene er selvstyrte, tverrfaglige, har høy grad av psykologisk trygghet og har oppgaver av samme karakter foreslås som mulige forklaringer på likhetene. Funnene viser at teamene driver utførelse-som-læring etter Edmondson (2008) sine beskrivelser, og har med dette gode forutsetninger å kunne tilpasse seg endringer i omgivelsene effektivt. Datamaterialet viser at alle de organisatoriske rammebetingelsene som vil kunne bidra til å utvikle høy grad av psykologisk trygghet i team er tilstede i begge teamene og rammebetingelsene betraktes som viktige. Enkelte funn viser at noen faktorer utspiller seg forskjellig fra det man kunne forvente ut ifra teorien, noe som kan tyde på at teorien er preget av Edmondson sin forskningskontekst. Her viser funnene at dette gjelder tre av forløperne til psykologisk trygghet: teamlederens atferd, støttende organisasjonskontekst og praksisfelt. Det kan se ut som at den større organisatoriske konteksten med tillitsmodellen har vært viktig for utviklingen av psykologisk trygghet for teamene. En slik sammenheng fremkommer ikke direkte fra teorien. Resultatene av forskningen viser at Edmondson sin teori fungerer godt som analytisk rammeverk for å undersøke psykologisk trygghet og læring i slike team jeg har undersøkt. Teorien erfares som nyttig for å få innsikt i faktorer og relasjoner, og for å finne frem i kompleksiteten som ligger i teamarbeid, psykologisk trygghet og teamlæring. Oppgaven viser at det er stort samsvar mellom studiens resultat og teorien som sådan, med unntak av noen bemerkninger adressert over.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.title"Den tryggheten er alfa omega. Alt for å kunne lykkes med noe." - En kvalitativ studie om psykologisk trygghet og teamlæringnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-09T23:46:05Z
dc.creator.authorSagabraaten, Marie Onsgaard
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73300
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70094/8/Masteroppgave_Marie_Sagabraaten.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata