Hide metadata

dc.contributor.authorSolberg, Elise
dc.date.accessioned2019-09-09T23:46:01Z
dc.date.available2019-09-09T23:46:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSolberg, Elise. Autismespekterforstyrrelse og felles oppmerksomhet: Intervensjoner for å styrke felles oppmerksomhet hos barn med ASF. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70090
dc.description.abstractSTUDIENS TEMA OG OMRÅDE: Denne studien ser på temaet intervensjoner for å styrke felles oppmerksomhet hos barn med autismespekterforstyrrelse (ASF), med hovedvekt på ulike intervensjonstilnærminger. Felles oppmerksomhet er en tidlig utviklet sosial-kommunikativ ferdighet som kjennetegner barn med ASF, og påvirker videre utvikling av sosiale og språklige ferdigheter. For å forebygge og dermed forbedre svekkelser i andre sosiale og språklige evner, er det essensielt å utforme og implementere intervensjoner så tidlig som mulig i barns liv, for at barn med ASF skal få mulighet til å oppnå optimal funksjon på flere livsarenaer på tvers av tid og sted. METODE: Denne litteraturgjennomgangen beskriver intervensjoner som måler felles oppmerksomhet som en utfallsvariabel hos barn med ASF, med hovedvekt på intervensjonstilnærming. Studien benytter litteraturgjennomgang som forskningsdesign, hvor et systematisk litteratursøk i databasene PubMed og psycINFO (OVID) ble foretatt for å innhente relevant litteratur og forskning for å belyse studiens tematikk. Søkeordene som ble brukt var «autism», «joint attention» og «intervention». RESULTAT OG KONKLUSJON: Samlet sett viser funnene i denne studien positive resultater for intervensjoner når det gjelder å styrke felles oppmerksomhet hos barn med ASF. Litteraturgjennomgangen viser at det hovedsakelig er tre tilnærminger intervensjoner anvender for å styrke felles oppmerksomhet hos barn med ASF: atferdsanalytiske, utviklingsbaserte og kombinerte tilnærminger. Kombinert intervensjonstilnærming som benytter både atferdsanalytiske og utviklingsbaserte prinsipper, spesielt intervensjonen Joint Attention Symbolic Play Engagement and Regulation (JASPER), har vist positive effekter på felles oppmerksomhet hos barn med ASF. Det er viktig for fremtidig implementering av intervensjoner å basere seg på et representativt bevisgrunnlag av teori og forskning for best mulig utfall for deltakerne.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleAutismespekterforstyrrelse og felles oppmerksomhet: Intervensjoner for å styrke felles oppmerksomhet hos barn med ASFnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-09T23:46:01Z
dc.creator.authorSolberg, Elise
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73335
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70090/5/Masteroppgave_Solberg.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata