Hide metadata

dc.contributor.authorGjestrumbakken, Miriam Karlsen
dc.date.accessioned2019-09-09T23:46:00Z
dc.date.available2019-09-09T23:46:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationGjestrumbakken, Miriam Karlsen. Kunnskapsdeling i et tverrfaglig prosjektteam. En kvalitativ casestudie om bruk av BIM i byggebransjen. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70089
dc.description.abstractDenne studien har til hensikt å undersøke hva som kjennetegner kunnskapsdeling i et tverrfaglig prosjektteam i byggebransjen. For å besvare oppgavens problemstilling har jeg valgt å gjennomføre en kvalitativ casestudie. Data ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer med fire informanter. Funn fra denne casestudien viser at prosjektdeltakerne har svært ulik bakgrunn og utdanning, som gjenspeiler deres ulike ansvarsområder i prosjektet. En slik variasjon av erfaring har vist seg å ha stor betydning i forhold til avhengighetsforholdet mellom dem, og hvor viktig det er at de ulike kunnskapene forenes for at de skal lykkes med prosjektets mål. Avhengighetsforhold mellom de ulike deltakerne i prosjektet kan ses opp mot både interne og eksterne aktører. I denne sammenhengen viser videre funn at ulike tidsperspektiver er avgjørende. Dette innebærer at kunnskapsutveksling må skje på riktig tidspunkt mellom de ulike prosjektdeltakerne. Tid har betydning både når det gjelder de interne og eksterne aktørene. Sett ut fra de interne aktørene er det viktig at kunnskap deles på riktig tidspunkt. For eksempel er det helt avgjørende at prosjekteringsleder og prosjektleder samarbeider tidlig. Dette henger sammen med at prosjektlederen besitter mer byggfaglig kompetanse enn det prosjekteringslederen gjør. I forhold til de eksterne aktørene stopper kundenes innflytelse i prosjektet på et tidspunkt. Dette henger sammen med at endringer ikke kan gjøres når selve byggeprosessen har startet. Det er derfor viktig at de interne aktørene informerer kundene om stopptider, i forhold til når de ikke lenger kan komme med ønsker. I henhold til hvordan BIM brukes for å dele kunnskap viser funnene at BIM tilbyr en 3D-visualisering av hvordan prosjektet kommer til å se ut. Ut ifra dette kan det påpekes at BIM visualiserer hvordan de ulike fagene i prosjektet samarbeider. BIM brukes også for å gjennomføre kollisjonstester, som på denne måten kan vise feil og mangler som finnes i prosjektet. Kollisjonstestene gjennomføres av en BIM-koordinator, som vurderer kollisjonene før han eventuelt involverer de ulike prosjektdeltakerne til å finne en løsning på kollisjonene. Fra datamaterialet fremkom det at slike kollisjoner er et tegn på at det er en uforenelighet mellom fagene, og at de krasjer med hverandre. Med andre ord benytter prosjektteamet seg av BIM-modellen for å gjøre kunnskapsdelingen mellom dem enklere. BIM tilbyr innsyn i de ulike prosjektdeltakernes fagområder, og blir derfor det artefaktet som prosjektteamet benytter som et grenseobjekt for å muliggjøre kunnskapsdeling.nob
dc.language.isonob
dc.subjectartefakter
dc.subjectKunnskapsdeling
dc.subjectBIM
dc.subjectgrenseobjekter
dc.subjectavhengighet.
dc.subjectkunnskapsgrenser
dc.titleKunnskapsdeling i et tverrfaglig prosjektteam. En kvalitativ casestudie om bruk av BIM i byggebransjennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-09T23:46:00Z
dc.creator.authorGjestrumbakken, Miriam Karlsen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73314
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70089/11/Kunnskapsdeling-i-et-tverrfaglig-prosjektteam-i-byggebransjen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata