Hide metadata

dc.contributor.authorNygård, Hege Hagehaugen
dc.date.accessioned2019-09-09T23:45:57Z
dc.date.available2019-09-09T23:45:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNygård, Hege Hagehaugen. Engasjement og deltakelse på en formell og ikke-formell læringsarena - En kvalitativ casestudie om forholdet mellom læring i høyere utdanning og organisert lagidrett. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70085
dc.description.abstractMin studie tar sikte på å øke kunnskaper omkring hvilke aspekter som fremmer læringslyst og engasjement på en formell og ikke- formell læringsarena. Dette gjøres gjennom å fokusere på det sosiale miljøet for å belyse hvordan kontekst påvirker individets lærings- og utviklingsprosess. Fokuset har vært på høyere utdanning og læring på en idrettsarena. Denne studien har som formål å besvare to forskningsspørsmål: Hva skaper engasjement hos studenter i høyere utdanning og i lagidrett? Hvordan kan forholdet mellom læring i høyere utdanning og læring i lagidrett forståes? For å besvare studiens forskningsspørsmål har jeg benyttet meg av de kvalitative metodene intervju og observasjon. Oppgaven legger hovedvekt på å presentere et case. Caset omfatter fem jenter med en felles interesse for håndball og spiller aktivt for en håndballklubb i Oslo. De studerer/har studert på en høyere utdanningsinstitusjon. Caset gir er innblikk i hva som skaper engasjement og deltakelse på to kontrasterende læringsarenaer. For å undersøke deltakelse og engasjement på disse areanene tar jeg utgangspunkt i det sosiokulturelle perspektivet på læring (Vygotsky, 1978). Et av hovedfunnene mine var at det sosiale miljøet synes å påvirke engasjement, deltakelse og læring på begge arenaer, og vennskapsrelasjoner er viktig for deltakelse på et høyere utdanningsnivå. En annet viktig funn var ferdigheter som læres gjennom deltakelse i en organisert lagidrett (evnen til å samarbeide, kommunisere og forholde seg til ulike personligheter) synes å være av nytteverdi i en skolesammenheng. Videre har min masteravhandling undersøkt engasjement i studie-og idrettssammenheng i lys av begrepet identitet. Resultatene fra min studie viste at informantene anser håndball som en del av deres identitet, og basert på tidligere forskning er det sannsynligheter for at dette påvirker grad av deltakelse i en organisert lagidrett. Basert på mine funn kan det konkluderes med at ulike sosiale aspekter ved en organisert lagidrett på virker studenters læringsprosess i en høyere utdanningsinstitusjon. Videre er det både forskjeller og likheter mellom hva som skaper engasjement og deltakelse på de ulike arenaene. For å belyse mitt andre forskningsspørsmål som omhandlet forholdet mellom læring i idrett- og høyere utdanning, ble det lagt vekt på hvilke ferdigheter fra håndballen som tas i bruk i studiesammenheng. I tillegg til samarbeidsevne forteller informantene at håndballbanen har bidratt til kunnskaper relatert til kommunikasjon, samt hvordan de skal forholde seg til ulike personligheter. Kunnskaper om elementer ved miljøet som har en positiv innvirkning på studenters deltakelse og engasjement er en tematikk som trolig vil være aktuelt innenfor det pedagogiske fagfelt i lang tid. Å forske på deltakelse og engasjement i ulike læringskontekster kan gi en betydelig innsikt i hva som fremmer læringslyst, samt hvordan sosiokulturelle faktorer påvirker motivasjon for læring. Slike studier kan være av nytteverdi innenfor både arbeidslivspedagogikken og i en didaktisk sammenheng for å utvikle den formelle klasseromsundervisningen.nob
dc.language.isonob
dc.subjectHøyere utdanning
dc.subjectDeltakelse
dc.subjectsosiokulturell læringsteori.
dc.subjectLæring
dc.subjectIdrett
dc.subjectkvalitativ analyse
dc.subjectFormell og uformell læring
dc.titleEngasjement og deltakelse på en formell og ikke-formell læringsarena - En kvalitativ casestudie om forholdet mellom læring i høyere utdanning og organisert lagidrettnob
dc.title.alternativeEngagement and Participation. A qualitative case-study of learning in higher education and organized team sports.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-09T23:45:57Z
dc.creator.authorNygård, Hege Hagehaugen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73213
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70085/1/DUOmasteroppgave3--2-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata