Hide metadata

dc.contributor.authorWitsø, Kristian
dc.date.accessioned2019-09-09T23:45:55Z
dc.date.available2019-09-09T23:45:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationWitsø, Kristian. Skolevegring: En kvalitativ studie av PPTs arbeid med skolevegring i et systemisk perspektiv. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70083
dc.description.abstractSkolevegring er en tilstand som oppstår når en elev opplever en sterk, indre motstand mot å være på skolen. Dette fører ofte til fravær, men er ikke ensbetydende med problematisk skolefravær. Skolevegring er en alvorlig og ofte gjennomgripende utfordring både for den enkelte det gjelder og for omgivelsene rundt. Formålet med denne studien er å undersøke PPTs forståelse av og arbeid med skolevegring i et systemisk perspektiv. For å skape et mer helhetlig bilde av PPTs arbeid blir også skolen undersøkt da skolen er en viktig samarbeidspartner for PPT i skolevegringssaker. Metode: For å belyse tematikken ble det gjennomført semistrukturerte intervju med to lærere, to PP-rådgivere og en rektor om PPTs arbeid generelt og deres eget arbeid spesifikt knyttet til skolevegring. Studiens forskningsspørsmål var: 1. Hvordan forstås skolevegring av aktører i PPT og i skolen? 2. Hvilken tilnærming opplever PP-rådgivere og ansatte i skolen at de har i identifisering av og tiltak rettet mot skolevegrere? 3. Hva er aktører i PPT og skolen sin opplevelse av PPTs rolle overfor skolen i skolevegringssaker? Intervjuene ble transkribert før de ble analysert og drøftet i lys av forskning og teori om skolevegring og fraværsproblematikk. Hovedfunn: De empiriske funnene i denne studien indikerer at aktører PPT og skolen mangler en helhetlig forståelse av skolevegringsbegrepet som er i tråd gjeldende forskningslitteratur. Fravær blir vektlagt i for stor grad sammenlignet andre risikofaktorer knyttet til skolevegring i med arbeidet med identifisering. Kriterier som utløser målrettet innsats er i flere tilfeller for milde. Samlet sett er dette en mulig forklaring på hvorfor målrettede tiltak rettet mot skolevegrere iverksettes for sent i henhold til anbefalinger fra forskningslitteratur. Av forebyggende arbeid og utarbeiding av tiltak stemmer innholdet i dette godt overens med forskningslitteratur. Tydelig struktur på skolens arbeid og relasjonsbygging mellom lærer og elev fremheves av informantene som viktig, og dette har godt støtte i forskningslitteratur. PPTs rolle ovenfor skolen omtales som reaktiv. PPT involveres hovedsakelig i skolevegringssaker når fraværet har blitt svært høyt.nob
dc.language.isonob
dc.subjectskolevegring
dc.subjectskole
dc.subjectpedagogisk-psykologisk tjeneste
dc.subjectstudie
dc.subjectintervju
dc.subjecttiltak
dc.subjectskolefravær
dc.subjectidentifisering
dc.subjectkvalitativ
dc.subjectsemistrukturert
dc.titleSkolevegring: En kvalitativ studie av PPTs arbeid med skolevegring i et systemisk perspektivnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-09T23:45:55Z
dc.creator.authorWitsø, Kristian
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73294
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70083/5/Skolevegring--En-kvalitativ-studie-av-PPTs-arbeid-med-skolevegring-i-et-systemisk-perspektiv.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata