Hide metadata

dc.contributor.authorKamperhaug, Jorann
dc.date.accessioned2019-09-06T23:47:23Z
dc.date.available2019-09-06T23:47:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationKamperhaug, Jorann. Akuttplasserte barn i ordinære skoler. En kvalitativ studie av lærere og skolelederes pedagogiske og miljømessige utfordringer i møte med akuttplasserte elever i ordinære skoler.. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69961
dc.description.abstractSammendrag 1.1 Bakgrunn, formål og problemstilling I 2017 ble flere enn 1600 barn akuttplassert på bakgrunn av atferdsproblematikk eller fare for å blir skadelidende av å bli i hjemmet (Bufdir, 2018), og av alle barn og unge som mottok tiltak fra barnevernet samme år var 8% av dem plasseringer i barnevernsinstitusjoner. Til tross for at dette er liten gruppe, er det et mål for barnevernet at alle disse skal ha tilgang til opplæring. På lik linje med andre barn har de rett til opplæring (Bufdir, 2015b). Skolen har derfor en viktig oppgave i å legge til rette for god opplæring, også for barn som bor i akutte barnevernsinstitusjoner. Formålet med studien har vært å fremskaffe kunnskap om hvordan ansatte i skolen opplever arbeidet med disse elevene, og hvilke pedagogiske og miljømessige utfordringer de møter i dette arbeidet. Med bakgrunn i prosjektets formål ble følgende problemstilling formulert: Hvilke utfordringer opplever lærere, spesialpedagoger og skoleledere i den ordinære skolen når de har elever som bor på en akutt barnevernsinstitusjon? Problemstillingen er belyst gjennom tre forskningsspørsmål: - Hvordan tilpasser skolen opplæringen for akuttplasserte elever? - Hvilken betydning har relasjoner i skolens arbeid med akuttplasserte elever? - Hvem samarbeider skolen med, og hvilken betydning har samarbeid for skolens arbeid med akuttplasserte elever? 1.2 Metode En kvalitativ forskningstilnærming er valgt for å undersøke problemstillingen. For å hente inn datamateriale er det benyttet semistrukturerte intervjuer med to lærere og to skoleledere, ved to ulike skoler. Analyseprosessen er gjort med inspirasjon fra Grounded Theory, og datamaterialet danner grunnlaget for kategorier som på ulike måter bidrar til å belyse problemstillingen (Dalen, 2011). Analysen danner grunnlaget for drøftingen som er presentert gjennom de tre forskningsspørsmålene. Gjennom drøftingen tar disse for seg skolens rolle i tilpasset opplæring, relasjoner og samarbeid. 1.3 Resultater Funnene i studien er presentert gjennom følgende kategorier: holdninger, lærerrollen, tilpasset opplæring, medelever, relasjoner, elevenes erfaringer, ressurser og samarbeid. Disse kategoriene er utarbeidet gjennom analyseprosessen, med utgangspunkt i hvilke temaer informantene snakket om. Av disse står tilpasset opplæring, relasjoner og samarbeid frem som særlig viktig i skolens arbeid med akuttplasserte elever. Tilpasset opplæring er viktig for at de akuttplasserte elevene skal få både faglig og personlig utbytte av opplæringen i den perioden de er akuttplassert. Dette er også noe som beskrives som utfordrende, nettopp på grunn av den korte tiden skolen jobber med disse elevene. Videre viser studien at relasjoner er grunnleggende for læring og er tett knyttet til tilpasset opplæring. For at akuttplasserte elever skal få gode relasjoner til sine lærere og medelever, er et godt skolemiljø en viktig faktor. Informantene har erfart at elever med ulike utfordringer i stor grad finner hverandre, og at dette gjør det vanskelig for lærerne å legge til rette for gode relasjoner. Til sist står samarbeid frem som en betydningsfull faktor i arbeidet med de akuttplasserte elevene. Samarbeidet påvirker informasjonsutvekslingen mellom skole og andre instanser, og dermed også hvor godt de kan legge til rette for eleven i skolen. Samarbeidet med institusjonene og barneverntjenestene er mye preget av mangelfull informasjon, dette forklares i stor grad av taushetsplikten og ulike tolkninger av denne. Til tross for at Barnevernloven (1992) åpner opp for at disse skal kunne dele informasjon med skolen, virker det som at det i liten grad blir gjort i akuttsaker ved skolene representert i denne studien. Studien viser at både lærere og skoleledere bruker mye tid og ressurser på å legge til rette for at de akuttplasserte elevene skal få gode skoleerfaringer. De beskriver at de strekker seg langt for å tilpasse seg elevens behov, og i noen grad også lenger enn det som kan forventes av skolen og lærerne. Lærerne har stort fokus på å styrke elevenes motivasjon og lærelyst, og gjennom relasjonsbygging ønsker de å formidle til elevene at skolen er en trygg arena for læring og utvikling. Skolens samarbeid med institusjon og barnevern fremstår som en av de viktigste faktorene for at skolen skal kunne tilpasse opplæringen på en hensiktsmessig måte. Samtidig er samarbeid rundt denne elevgruppen utfordrende. Det er mange personer involvert, tidsaspektet er relativt begrenset og skolen må i mange tilfeller strekke seg lenger enn det som i utgangspunktet kan forventes av dem.nob
dc.language.isonob
dc.subjectbarnevern tilpasset opplæring akuttinstitusjon samarbeid mellom skole og barnevern
dc.titleAkuttplasserte barn i ordinære skoler. En kvalitativ studie av lærere og skolelederes pedagogiske og miljømessige utfordringer i møte med akuttplasserte elever i ordinære skoler.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-07T23:45:49Z
dc.creator.authorKamperhaug, Jorann
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73081
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69961/1/Masteroppgave-Jorann-Kamperhaug.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata