Hide metadata

dc.contributor.authorÅdna, Ada Maria
dc.date.accessioned2019-09-06T23:46:53Z
dc.date.available2024-05-31T22:45:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationÅdna, Ada Maria. Kjønnsforskjeller i lesing. En kvantitativ undersøkelse av lavtpresterende andreklassingers ordavkodingsferdigheter. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69942
dc.description.abstractBakgrunn og formål Formålet med denne studien er å undersøke om det er forskjeller i avkodingsferdigheter mellom gutter og jenter blant lavtpresterende lesere i andre klasse. Det er i dag en pågående debatt om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Det er mange flere gutter enn jenter som får spesialundervisning (NOU, 2019:3) og flere studier fra tidlig 2000-tallet til i dag som har vist og viser fortsatt at det er betydelige forskjeller mellom gutter og jenters leseferdigheter, der guttene er de som kommer dårligst ut (NOU, 2019:3; Wollscheid et al., 2018). På bakgrunn av dette vil det i denne masteroppgaven undersøkes om det er kjønnsforskjeller i avkoding av ord og nonord blant lavtpresterende andreklassinger i et utvalg på 102 elever i kommunene Bærum, Oslo og Oppegård. De to forskningsspørsmålene denne undersøkelsen ønsker å besvare er: 1. I hvilken grad kan kjønn forklare variasjon i ordavkodingsferdigheter hos lavtpresterende andreklassinger? 2. I hvilken grad kan kjønn forklare variasjon i ordavkodingsferdigheter når det også kontrolleres for ordforståelse, nonverbal kompetanse og alder? Metode og materiale Denne masteroppgaven er skrevet i tilknytning til forskningsprosjektet The Vocabulary Learning Challenge (VLC), og alle data som er analysert i denne oppgaven er hentet fra dette prosjektet. Med bakgrunn i forskningsspørsmålene som ønskes å besvares i denne undersøkelsen, er det benyttet et kvantitativt ikke-eksperimentelt design. I hovedanalysene består utvalget av 102 elever som på forhånd er blitt identifisert som lavtpresterende ut fra en leseflyttest. Det er i analysene også blitt benyttet et utvalg på 408 elever, der alle elevene i VCL-prosjektet ble inkludert uavhengig av lesenivå. Dette ble gjort for å få mer “power” i analysene og for å vurdere om forholdet mellom kjønnene var annerledes i den totale gruppen av elever enn i undergruppen av svake lesere. Det benyttes tester i ordlesing og nonordlesing, en test for nonverbal kompetanse og en test for ordforståelse. I analysene er det først gjort en sammenligning mellom kjønnene ved å regne ut effektstørrelser i de ulike testene (Cohen´s d), deretter er det utført korrelasjonsanalyser for å se på samvariasjonen i de ulike variablene som er benyttet i analysene. Og til slutt er det foretatt regresjonsanalyser som ser på sammenhengen mellom elevers ordavkodingsferdigheter og kjønn, og multiple regresjonsanalyser som ser på sammenhengen mellom elevers ordavkodingsferdigheter og kjønn når ordforståelse, nonverbal kompetanse og alder er kontrollert for. Alle analysene i denne oppgaven er foretatt i statistikkprogrammet SPSS. Resultater og konklusjon Resultatene fra denne studien viser at det ikke er noen signifikante forskjeller mellom gutter og jenter i ordavkodingsferdigheter. Det forekommer heller ingen signifikante forskjeller i ordavkoding mellom gutter og jenter når det er kontrollert for ordforståelse, nonverbal kompetanse og alder. Det foreligger få studier som har sammenlignet kjønnsforskjeller såpass tidlig i leseutviklingsfasen. De fleste studier som har undersøkt kjønnsforskjeller i lesing har gjort disse sammenligningene på høyere alderstrinn, og kjønnene er i stor utstrekning sammenlignet ut fra tekstlesing og leseforståelse, ikke avkoding. Resultatene, slik de foreligger, indikerer at kjønnsforskjeller i lesing ikke viser seg i den tidlige ordavkodingsfasen. Det at en rekke studier har funnet kjønnsforskjeller på høyere klassetrinn kan, ut fra funnene i denne studien, indikere at kjønnsforskjeller i lesing utvikler seg i løpet av skoletiden. Det kan også være at det er språkforskjeller mellom kjønnene som påvirker den senere leseutviklingen, men som ikke avspeiler seg i den tidlige ordavkodingen. Andre faktorer som forskjeller i holdninger, motivasjon og oppmerksomhet hos gutter og jenter kan i tillegg spille inn. Det er også funnet at kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner er påvirket av læreres vurderingspraksis og forventninger til gutter og jenter. Uavhengig av kjønn vil det være viktig å gi tilstrekkelig med hjelp og støtte til de som trenger det. Selv om kjønnsforskjeller i lesing er noe som i relativt stor grad er forsket på, trengs det fortsatt mer forskning på området i forhold til når disse forskjellene begynner og på hvilke områder de manifesterer seg.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleKjønnsforskjeller i lesing. En kvantitativ undersøkelse av lavtpresterende andreklassingers ordavkodingsferdigheternob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-07T23:45:44Z
dc.creator.authorÅdna, Ada Maria
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73065
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69942/1/Masteroppgave-Ada-Maria-A-dna-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata