Hide metadata

dc.contributor.authorLunde, Erica Caspersen
dc.date.accessioned2019-09-06T23:46:19Z
dc.date.available2024-05-28T22:45:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationLunde, Erica Caspersen. Aritmetiske ferdigheter hos minoritetsspråklige elever. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69911
dc.description.abstractFlere studier sammenligner minoritetsspråklige og enspråklige elever i matematikkferdigheter og finner at det er en forskjell mellom disse gruppene (Bernardo & Calleja, 2005; Driver & Powell, 2017; Haag, Heppt, Stanat, Kuhl &; Pant, 2013; Hickendorff, 2013; Kleemans, Segers &; Verhoeven, 2011; Van Rinsveld, Schiltz, Brunner, Landerl &; Ugen, 2016; Vukovic &; Lesaux, 2013). Årsaker til forskjellene er derimot ikke slått fast. Flere studier viser videre at det er en sammenheng mellom språkferdigheter og aritmetiske ferdigheter (Dehaene, Spelke, Pinel, Stanescu &; Tsivkin, 1999; LeFevre et al., 2010; Praet, Titeca, Ceulemans &; Desoete, 2013; Purpura, Napoli, Wehrspann &; Gold, 2017). Det løftes frem et behov for mer kunnskap om minoritetsspråklige elever i norsk skole og deres tidlige matematikkferdigheter. Målet med denne masteroppgaven var å undersøke hvorvidt det er forskjeller i minoritetsspråklige og enspråklige elevers aritmetiske ferdigheter. Dette vil bli gjort ved hjelp av forskningsspørsmålene: I. Hvilke forskjeller er det mellom minoritetsspråklige - og enspråklige elever i regneflyt addisjon og subtraksjon, når det kontrolleres for nonverbale evner, vokabular, foreldres utdanningsnivå og alder? II. Hvilke forskjeller er det mellom minoritetsspråklige - og enspråklige elever på aritmetiske tekstoppgaver når det kontrolleres for nonverbale evner, vokabular, foreldres utdanningsnivå og alder? De ble kartlagt i en rekke ferdigheter, blant annet knyttet til matematikk og språk. Ved kartlegging av elevenes aritmetiske ferdigheter ble det benyttet Regnefaktaprøven (Klausen &; Reikerås, 2016) og WISC-IV Regning (Wechsler, 2003). Elevenes språkferdigheter er kartlagt med WISC-IV Ordforklaring (Wechsler, 2003) og BPVS (Dunn, Dunn, Whetton &; Burley, 1997). Ravens matriser (Raven, 1998) ble brukt som mål på nonverbale evner. For å besvare de nevnte forskningsspørsmålene har det blitt tatt i bruk deskriptive analyser, analyse av varians (ANOVA) og analyse av kovarians (ANCOVA). Alle analysene ble gjennomført i analyseprogrammet IMB SPSS statistics 25. Resultatene viste at det var statistisk signifikante forskjeller mellom minoritetsspråklige og enspråklige elever i regneflyt, både addisjon og subtraksjon, og i aritmetiske tekstoppgaver. Etter å ha kontrollert for vokabular, foreldres utdanningsnivå, nonverbale evner og alder var det ikke lenger statistisk signifikant forskjell mellom gruppene i verken regneflyt addisjon og subtraksjon eller i aritmetiske tekstoppgaver. Funnene samsvarer med tidligere studier, som for eksempel at disse forskjellene mellom gruppene blant annet kan komme av forskjeller i språkferdigheter.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleAritmetiske ferdigheter hos minoritetsspråklige elevernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-06T23:46:19Z
dc.creator.authorLunde, Erica Caspersen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73055
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69911/1/Aritmetiske-ferdigheter-hos-minoritetsspra-klige-elever.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata