Hide metadata

dc.contributor.authorHem, Ulrik Røhn Amundsen
dc.date.accessioned2019-09-02T23:46:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHem, Ulrik Røhn Amundsen. Ansvarlig og attraktiv- En casestudie av kompleksiteten ved Norsk Tipping. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69802
dc.description.abstractNorsk Tipping er et statlig eid spillselskap underlagt Kulturdepartementet. Som statlig eid er Norsk Tipping gitt et samfunnsoppdrag hvor de skal tilby et ansvarlig og attraktiv spilltilbud, der overskuddet skal gå til gode formål i samfunnet. I følge samfunnsoppdraget skal Norsk Tipping være en attraktiv markedsaktør for å kanalisere nordmenns spillelyst til et ansvarlig tilbud. Dette innebærer at Norsk Tipping står ovenfor komplekse krav og forventninger. Norsk Tipping må være attraktive nok til at kunder velger deres produkter, samtidig som de må unngå at deres virksomhet bidrar til å øke problemer relatert til spill. Med dette bakteppet ønsket jeg å ta tak i de komplekse kravene og forventningene som møter Norsk Tipping. Jeg har i oppgaven ønsket å vise hvordan man kan forstå kompleksiteten ved Norsk Tipping og hvordan den blir håndtert i organisasjonen. For å løse dette har jeg gjennomført en kvalitativ studie der jeg har intervjuet fem ansatte i Norsk Tipping og benyttet teori på hybride organisasjoner og institusjonelle logikker. Oppgaven finner at Norsk Tipping er bærer av en markedslogikk og en ansvarlighetslogikk. Med forventninger og krav om at Norsk Tipping skal være en forretningsvirksomhet for å kanalisere spillelyst preges Norsk Tipping av en markedslogikk. Med en sosialpolitisk funksjon der de skal forebygge negativ spilleatferd preges Norsk Tipping av en ansvarlighetslogikk. Kompleksiteten i Norsk Tipping kan forstås som et spenningsforhold mellom markedslogikken som søker profitt og utvidelse og ansvarlighetslogikken som søker kontroll og innstramninger. Videre skaper spenningsforholdet mellom logikkene dilemmaer for informantene ettersom situasjoner og utfordringer som Norsk Tipping møter kan tolkes ulikt innenfor de to logikkene. Likevel finner oppgaven at ansvarlighetslogikken over tid har blitt den dominerende og at den som oftest vil få forrang når informantene opplever dilemmaer knyttet til de to logikkene. Videre viser oppgaven at kompleksiteten ved å forholde seg til to institusjonelle logikker som oftest håndteres gjennom samarbeid. Oppgaven viser at informantene samarbeider på tvers av avdelinger og fagområder og at dette fører til at de får mer kunnskap om de to logikkene. Mer kunnskap fører til at informanten har et dynamisk forhold til logikkene hvor de blant annet kombinerer og sektorisere dem. Basert på disse funnene ble det diskutert hvorvidt informantene ser spenningen mellom de to institusjonelle logikkene som en del av hva Norsk Tipping er og skal være.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleAnsvarlig og attraktiv- En casestudie av kompleksiteten ved Norsk Tippingnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-02T23:46:11Z
dc.creator.authorHem, Ulrik Røhn Amundsen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-72959
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69802/1/Ansvarlig-og-attraktiv--En-casestudie-av-kompleksiteten-ved-Norsk-Tipping.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata