Hide metadata

dc.contributor.authorSandvik, Haakon
dc.date.accessioned2019-08-29T23:46:21Z
dc.date.available2019-08-29T23:46:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSandvik, Haakon. Makt uten mandat: Profesjonell lobbyisme i et nykorporativt landskap. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69727
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker de demokratiske implikasjonene av profesjonell lobbyvirksomhet i Norge. Dette gjøres på bakgrunn av intervjuer med noen av de mest innflytelsesrike lobbyistene i kommunikasjonsbransjen, og gjennom intervjuer med sentrale stortingspolitikere som ofte er målgruppen for arbeidet til profesjonelle lobbyister. Den overordnede problemstillingen for studien er: I hvilken grad og på hvilken måte representerer profesjonelle lobbyister i kommunikasjonsbyråer et demokratisk problem når det gjelder kontroll over agendaen, opplyst forståelse og stemmelikhet? Funnene i studien tegner et bilde av en bransje som har effekter på samfunnsnivå som både virker demokratiserende og demokrati-svekkende. Det sentrale premisset for denne diskusjonen knytter seg til hvorvidt byråene representerer et mangfold av små grupper, eller om kundegrunnlaget begrenser seg til ressurssterke aktører. Studien viser at profesjonelle lobbyister på den ene siden bidrar til at flere berørte parter i samfunnet blir sett, hørt og forstått av beslutningstakerne før offentlige vedtak blir implementert. Dette gir en rekke små aktører muligheten til å påvirke politikk med metoder som tidligere var forbeholdt de store interesseorganisasjonene i den korporative kanalen. På den andre siden eksisterer det et utvalg av byråer som utelukkende er spesialisert på områder som gjør at kundegrunnlaget består av multinasjonale selskaper. Dette er ressurssterke aktører som kan hyre inn profesjonelle lobbyister til langvarige oppdrag, og som dermed får en fordel over små og konkurrerende aktører i kampen om beslutningstakernes oppmerksomhet. På denne måten kan profesjonell lobbyvirksomhet bidra til at den eksisterende maktskjevheten i samfunnet forsterkes, og at enkelte aktører blir gitt muligheten til større kontroll over den politiske agendaen. Fremveksten av profesjonell lobbyvirksomhet bør ses i sammenheng med avkorporativiseringen av det politiske systemet, og som en konsekvens av profesjonalisering av politikken og det politiske saksfeltet. Studien viser en bransje som tilbyr kundene sakskunnskap og innsikt i politiske beslutningsprosesser. Byråenes politiske innflytelse varierer, men de profesjonelle lobbyistene kan vise til resultater der kundene har oppnådd betydelig politisk gjennomslag. Mindretallsregjeringer ser ut til å styrke byråenes muligheter for politisk innflytelse, fordi spillerommet øker for påvirkning av Stortinget. Ved flertallsregjeringer blir påvirkning av byråkratiet, regjeringen og embetsverket viktigere.nob
dc.language.isonob
dc.subjectlobbyvirksomhet profesjonell lobbyisme nykorporativisme pluralisme avkorporativisering påvirkning politikk statsvitenskap prbyrå
dc.titleMakt uten mandat: Profesjonell lobbyisme i et nykorporativt landskapnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-08-29T23:46:21Z
dc.creator.authorSandvik, Haakon
dc.identifier.urnURN:NBN:no-72850
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69727/1/haakonsandvikmaster--1-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata