Hide metadata

dc.date.accessioned2019-08-29T05:46:24Z
dc.date.available2019-08-29T05:46:24Z
dc.date.created2018-11-05T10:43:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationJensen, Fredrik Mork, Sonja Merethe Kjærnsli, Marit . En sammenligning av naturfagkompetanser i PISA-rammeverket 2015 og den norske læreplanen. Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser. 2018, 94-127 Universitetsforlaget
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69679
dc.description.abstractI dette kapitlet har vi sammenliknet naturfagskompetanser i rammeverket for PISA 2015 og den norske læreplanen i naturfag. Resultatene viser stor grad av samsvar mellom dokumentene. Det er størst samsvar mellom naturfaglæreplanen og kompetansene forklare fenomener på en naturvitenskapelig måte, tolke data og evidens på en naturvitenskapelig måte samt innholdskunnskap i PISA-rammeverket. Dokumentene er mest forskjellig når det gjelder metoder generelt og å vurdere og planlegge naturvitenskapelige undersøkelser. Mens PISA-rammeverket forventer at elevene skal ha metaperspektiv og kunnskaper om metoder, er dette mer implisitt i læreplanen, der flere kompetansemål kun beskriver at elevene skal gjøre undersøkelser eller forsøk. Videre er det å kommunisere naturfag en del av scientific literacy i PISA-rammeverket, mens dette er enda mer eksplisitt og detaljert beskrevet i den norske læreplanen gjennom de grunnleggende ferdighetene.
dc.languageNB
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleEn sammenligning av naturfagkompetanser i PISA-rammeverket 2015 og den norske læreplanen
dc.typeChapter
dc.creator.authorJensen, Fredrik
dc.creator.authorMork, Sonja Merethe
dc.creator.authorKjærnsli, Marit
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1626967
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser&rft.spage=94&rft.date=2018
dc.identifier.startpage94
dc.identifier.endpage127
dc.identifier.pagecount224
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215030067-2018-06
dc.identifier.urnURN:NBN:no-72762
dc.type.documentBokkapittel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.isbn978-82-15-03006-7
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69679/1/5_en_sammenligning_av_naturfagkompetanser_i_pisa-rammeverk.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.btitleTjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International